Gå til innhold

trådløs headset, må eg kjøpe en egen dongle for win 10?


Anbefalte innlegg

Trådløst headset og spesielt win10 fungerer helt for jævlig. Med engang discord kobles på, får du lyd fra 1983 pga. lydprofilen endres. Usikker på om win11 har fikset dette. 

En kamerat av meg har https://www.komplett.no/product/1214688/gaming/gaming-utstyr/gaming-headset/steelseries-arctis-nova-pro-traadloest-gaming-headset-sort#

Der følger det med en såkalt dongle som gjør at alt dette med bluetooth og discord ikke er et problem. Men eg har egnetlig ikke så veldig lyst på akkurat disse, og føler eg står på veldig usikre ben når det gjelder valg av trådløst headset nettopp pga. problemstillingen ovenfor med lydprofil og discord. 

Kan eg kjøpe en standalone dongle eg kan koble hvilket som helst trådløst headsett mot, og eg vil unngå opplevelsen av at windows skifter lydprofil til noe ultracrap med engang eg starter discord osv? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker ofte BT headset på win11, og bruker Discord, dog ikke med det hodesettet. Opplever ikke at det blir satt en dårlig lydprofil. Det fungerer ganske sømløst for meg. Discord er riktignok ikke spesielt bra med tanke på lyd, den lever ofte sitt eget liv, men det har ikke noe med type hodesett/lydoppsett å gjøre nødvendigvis. 

Men ting som type hovedkort(BT) og hodesett kan være årsaken til problemet ditt. 

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Uderzo said:

Jeg bruker ofte BT headset på win11, og bruker Discord, dog ikke med det hodesettet. Opplever ikke at det blir satt en dårlig lydprofil. Det fungerer ganske sømløst for meg. Discord er riktignok ikke spesielt bra med tanke på lyd, den lever ofte sitt eget liv, men det har ikke noe med type hodesett/lydoppsett å gjøre nødvendigvis. 

Men ting som type hovedkort(BT) og hodesett kan være årsaken til problemet ditt. 

Har et epos 660 fra jobben, nytt hovedkort. Lyden skiftes til epos 660 handsfree mode viss mikrofonen fra headsettet skal virke i discord

Følgende settings:

Microphone:   epos adapt 660 handsfree mode  
Så får eg ikke lov å bruke epos i stereo, den må settes i hands-free den og for å få noe som helst lyd. Eg hører ingenting i youtube osv når stereo er på då. Skifter eg til handsfree mode, så går kvalitet og alt blir ræv. 

Eneste måten eg har fått dette til å funke på er å disable mikrofon i discord, da kan eg joine discord chat med stereo lyd. Eg kobler til en ekstern mikrofon da. 
Forstår ikke hva som er feil her, og hvorfor det oppfører seg slik.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...