Gå til innhold

På jakt etter ny ruter til lite rekkehus som erstatning for RT-AC66U med fungerende gjestenettverk


Anbefalte innlegg

Hei
Er på jakt etter ny hovedruter som skal erstatte vår 9 år gamle Asus RT-AC66U, som er blitt veldig ustabil på wifi.

Bruksområde:
Altibox internett der Altibox ruter er satt i bridge modus.
Privat bruk (ikke smarthus), familie på 5 med det som innbærer av mobiltelefoner, nettbrett, smart-TV, Laptop, hjemmekontor (kablet) og NAS (kablet).
Bor i et rekkehus bygd i tre med grunnflate ca. 50 kvadrat over 3 etasjer.
Bor i en gate med flere eneboliger og rekkehus og det er 10-20 andre trådløse aksesspunkt i nærheten (se bilder).
Asus ruteren vi har hatt frem til nå har gitt grei Wifi dekning i alle rom på både 2.4GHz og 5GHz. Jeg antar derfor at vi ikke har behov for MESH nettverk.

Krav:
 - 1 WAN-port (RJ45 kontakt)
 - Minst 4 LAN porter (RJ45 kontakt)
 - Sikkerhet og Brannmur, Automatisk sikkerhetsopppdatering
 - At ruteren er fremtidsrettet og at produsenten leverer sikkerhetsoppdateringer i lang tid fremover (Gjerne opp mot 10 år, jeg vet ikke hva som er vanlig). Bør kanskje velge en nyere ruter pga. dette.
 - At ruteren er stabil
 - DHCP + Muligheten til å sette fast IP på enkelte LAN noder utifra MAC adresse
 - Mulighet til å sette tidsbegrensning for LAN noder (Foreldrekontroll)
 - Mulig å sette opp VPN server slik at LAN blir tilgjengelig når man er på reise (Gjerne OpenVPN).
 - At man kan sende WOL pakke fra ruterens WEB grensesnitt for å vekke noder på LAN (siden WOL ikke alltid fungerer over VPN).
 - Et gjestenettverk (Wifi) som fungerer. Det kommer en del barn på besøk til våre barn som ønsker wifi. Men ønsker ikke at andre får tilgang til vårt LAN eller til vårt WIFI passord. Jeg har derfor innimellom enablet Gjestenettverk (wifi) på Asus'en vår og hatt et eget passord der. Men da har det oppstått andre problemer (Chromcast som slutter å virke, dårlig streaming på TV Sumo etc.). Med en gang gjestenettverket ble disablet igjen, har disse problemene forsvunnet. Kan nevne at jeg har hatt WAN UPNP disablet siden jeg kjøpte Asus ruteren.
 - Pris: Helst under 2500 NOK, men kan kanskje strekke meg noe.
 - Må kunne stå eller monteres vertikalt. Skal monteres inni en slik.

Jeg har vært veldig godt fornøyd med Asus RT-AC66U sitt WEB grensesnitt, men jeg er ikke låst til Asus som merke hvis andre har tilsvarende.

Edit: La til bilde som spoiler:

Spoiler

1.png

Spoiler

2.png

 

Endret av Trilux
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med at Chromecast har sluttet å fungere i forbindelse med gjestenett? Husk at noe av hensikten med gjestenett blir at klienter ikke skal kunne nå andre klienter. Hvorfor streaming blir dårlig er litt vanskeligere å si. Hvis det er funksjonalitet for å gi gjestenett lavere prioritet eller at man bare har 2,4GHz på gjestenettet, så kan det være svaret. Generelt i dag sitter jeg med inntrykket av at så lenge man ikke har vært begrenset bredbåndshastighet eller veldig spesielle behov og forståelse for dem, er det en del av QoS-funksjonaliteten som noen rutere har som man bare bør holde seg unna...

Ang. "MAC-sensur" på bildene, så husk at det er de tre siste oktettene som angir det individuelle wifi-nettet, mens de tre først angir produsent. Produsent her oppgitt i klartekst på basis av informasjonen som er sensurert  😉   (riktignok har en del produsenter flere MAC-ranger).

At ikke WOL fungerer over VPN, er fordi WOL er en Lag 2-løsning, mens de fleste VPN-løsninger fungerer på lag 3. Du kan kjøre lag 2 VPN med OpenVPN, men om det er støttet på disse konsumentruterne er jeg usikker på

Hvis man her skal tenkte framtidsrettet, ville jeg sett på en ruter med WiFi 6E-støtte. Når det gjelder de første ruterne som har kommet nå med WiFi 7, er det tidlige løsninger basert på "kladd" av spesifikasjoner og de kommer nok trolig til å selge i noe lavt volum. Det er nok fort her at en del av løsningene ikke kommer til å ha spesielt fokus for forbedringer sw-messig på sikt pga. ganske lite volum solgt. Jeg ville ventet til mer "modne" WiFi 7-produkter, som også støtter mer av funksjonaliteten som WiFi 7 skal ha, og ikke bare er optimalisert for høye "skrytetall" i henhold til båndbredde...

Å kjøre tjenester på VPN o.l. er jeg i utgangspunktet litt skeptisk til når det gjelder en del av disse konsumentruterne, spesielt fordi det er såpass få muligheter for å styrke sikkerheten, samt at det egentlig å ha en slik åpen tjeneste i seg selv kan være en sikkerhetsutfordring (så man bør forstå risikoen, og bruken "bør være verdt det"/"viktig nok").

Er det dør på skapet du skal ha dette inn i, eller er det bare hylle? Det er nok en del løsninger som fort kan få litt høyere enn optimal temperatur innestengt i et skap. Og det gjør jo ikke underverker for WiFi heller, selv om sponplatene i Ikea-skapet nok ikke er det aller verste. 

Når det ellers gjelder langsiktige oppgraderinger, har vel ellers Asus vært blant de mer flinke. Og det er nok litt et resultat etter påpakket de fikk fra FCC i USA, hvor de har blitt satt under "overvåkning" i 20 år for 10 år siden, pga. såpass mange sikkerhetsproblemer på den tiden. Men vet ikke om de oppgir hvor lenge de har tenkte å supportere et produkt.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...