Gå til innhold

Bytte kamerasystem?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er i tanker om å gjøre et systembytte, men trenger litt innspill før jeg bestemmer meg

Utstyret jeg har i dag er: Nikon z6 ii, nikon D5, Nikon 70-200 f/2.8, sigma 35 mm f/1.8 art og sigma 135 mm f/1.8.

Jeg fotograferer mest bryllup og portrett. Hester og ridestevner ca 2-3 ganger i året. Bryllup er definitivt hovedinntektskilde når det kommer til foto og det er det jeg håper å kunne fotografere fulltid etter hvert.

Til nå har jeg brukt 70-200 og 135 mm når jeg har fotografert bryllup, men jeg synes 135 mm blir for lang og 70-200 for tung brukte 35 mm til portretter i et bryllup og elsket det! Og 70-200 er jo ypperlig til hest.

Har alltid vært nikon fan, men byttet til Sony for noen år siden bare for å teste noe nytt. Var definitivt sony jeg var mest fornøyd med når det kom til bildekvalitet og optikk (hadde 85 mm gm). Men ergonomien var dårlig og for ikke å snakke om menyene

Men jeg savner bildekvaliteten og filene som sony hadde. Og jeg vil tippe at både ergonomi og menysystemet har blitt bedre.

Så første tanken var å gå til innkjøp av to sony a7 iii samt 35 mm og 85 mm g master objektiver. Da føler jeg at man kan dekke hele bryllupsdagen fint.

Men jeg sikler også på sony a7 iv som nylig har kommet ut, men det blir p.d.d for dyrt å gå til innkjøp av to stk. Så da måtte jeg evt ha kjøpt 70-200 mm og enten 35 mm eller 85 mm for å dekke bryllupsdagen.

Er det noen som har noen innspill eller råd og komme med her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Systembytte er jo en ganske stor beslutning.

Tenker i utgangspunktet at Z6 ii er et godt hus, så er det primært objektivutvalget til A7 iii som er det du er ute etter ?

Tenker at du dra nytte av 50mm også, men dette kommer vel an på hvordan du jobber og hvilke type bilder du leverer. 70mm blir det nærmeste praktiske med zoom-objektivet ellers. Liker du fleksibiliteten med zoom framfor prime ? På meg virker det litt som du helst vil bort fra zoom.

Mange prøver i utgangspunktet å unngå gear acquisition syndrome så føler du at du ikke kan leve ok med systemet du allerede har investert i ?

Lenke til kommentar
vidor skrev (2 minutter siden):

Systembytte er jo en ganske stor beslutning.

Tenker i utgangspunktet at Z6 ii er et godt hus, så er det primært objektivutvalget til A7 iii som er det du er ute etter ?

Tenker at du dra nytte av 50mm også, men dette kommer vel an på hvordan du jobber og hvilke type bilder du leverer. 70mm blir det nærmeste praktiske med zoom-objektivet ellers. Liker du fleksibiliteten med zoom framfor prime ? På meg virker det litt som du helst vil bort fra zoom.

Mange prøver i utgangspunktet å unngå gear acquisition syndrome så føler du at du ikke kan leve ok med systemet du allerede har investert i ?

Stemmer at det er objektivutvalget ja! Er veldig fornøyd med huset, ergonomien er topp og menyen og funksjonene er enkle å bruke. Men føler ikke at Nikon har samme utvalg av objektiver til speilløs som det Sony har, og redd for at det kommer til å henge etter i teknologien til Sony.

Jeg synes det er praktisk med zoom, hvert fall i vielse, eller andre trange plasser. Men har samtidig ikke noe i mot å bevege meg rundt med fastobjektiv, og føler meg dessuten mer diskre da. Liker også best å fotografere med blender på f/1.4/1.8. Eneste gangen jeg egt har bruk for 70-200 mm, er ved hestefoto og ridestevner. Men dette blir som sagt fotografert sjeldnere og sjeldnere, og hvis jeg ender opp med 35 mm og 85 mm, så tror jeg ikke at jeg får særlig bruk for 70-200 mm og 135 mm til bryllup og andre portretter. 

Jeg føler absolutt at jeg har opparbeidet meg godt utstyr. Så er nok derfor jeg er såpass usikker på systembytte også. Men får vel alltid en tanke om at gresset er grønnere på andre siden, og ender opp med å prøve ut litt før jeg ender tilbake på Nikon. Er egt veldig glad i D5´n, lynrask autofokus og super bildekvalitet! Men synes det blir alt for upraktisk og stort og bære med seg rundt, pluss at jeg har blitt såpass vant til speilløst. Synes også det evt blir litt upraktisk å bruke 2 så forskjellige kameraer i en bryllupsdag. Men det har vært veldig godt å ha det som backup kamera på oppdrag, hvis noe skulle skje. Skulle jeg kjøpt meg et lignende speilløst måtte det vel blitt Nikon z9, og det er alt for dyrt per nå. Så litt usikker på om jeg skal selge D5`n eller ikke. 

Så det fornuftige (og sikkert billigste) er nok å holde meg til Nikon og heller kjøpe et speilløst kamera til. Det beste er sikkert å gå for et lignende dvs z6/z7 ii eller z6/z7. Også kjøpe Nikon z 35mm og 85 mm F/1.8,. da slipper jeg å bruke adapter. Sigma 35mm føler jeg har gjort sitt og 135 mm føler jeg ikke at passer helt til mitt bruk (blir for "langt" og tungt). Tror det kan være smart å beholde 70-200 mm inntil videre, så lenge jeg fortsatt driver litt med hestefoto og hvis må fotografere i en trang kirke/lokasjon.

 

Lenke til kommentar

Du nevner problemer i forbindelse med lengde og tyngde. Usikker på i vilken grad de oppdateres, men har du kikket på kameraer med four thids (4/3) objektiver? Har bare erfaringer med et olympuskamera som jeg personlig ikke var helt fornøyd med, men det var lenge siden, og et relativt sett billigkamera. Men størrelsen var uslåelig sammenlignet med alternativene.

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (6 minutter siden):

Du nevner problemer i forbindelse med lengde og tyngde. Usikker på i vilken grad de oppdateres, men har du kikket på kameraer med four thids (4/3) objektiver? Har bare erfaringer med et olympuskamera som jeg personlig ikke var helt fornøyd med, men det var lenge siden, og et relativt sett billigkamera. Men størrelsen var uslåelig sammenlignet med alternativene.

Er veldig ukjent med begrepet four thirds. Men har sett på fujifilm og Olympus kameraer tidligere og synes de har virket spennende og som et godt alternativ. Men har ikke fått muligheten til å prøve de. 

Hadde D5´n veid litt mindre så hadde den nok blitt brukt mer. Greit nok at det er speilrefleks, men det kameraet leverer noe av den beste bildekvaliteten jeg har sett! Men har blitt så vant til speilløs nå og alle fordelene det bringer med seg, så blir nok vanskelig å skulle ta i bruk speilrefleksen igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...