Gå til innhold

Pressure(barometer)-sensor på Pixel 7 eller 7 Pro


Anbefalte innlegg

Noen som har nevnte mobil(er) og bor i Oslo- området?

Ifølge YR og Blindern er det nå et lufttrykk på 1021 hPa ett par timer fremover. Med appen Sensor Toolbox viser min sensor 1008 hPa nå i dette øyeblikk. Det synes jeg er et stort avvik, spesielt når det kommer til høydemåling. 

Noen som kan sjekke nevnte mobiler og fortelle hva de måler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var da et underlig tilsvar. Min henvendelse hadde ingenting med været å gjøre men for å sjekke om det bare er sensor på min mobil som viser 12 hPa mindre enn aktuellt lufttrykk. Bl.a. piloter og fallskjermhoppere bruker høydemålere, sensorer, basert på barometrisk trykk og som kalibreres, oftest med værtjenesten på flyplasser.

Lenke til kommentar

På den annen side kan det tenkes at barometeret i telefonen ikke er like nøyaktig som de som brukes på Meterologisk institutt. Hvis du vil være helt sikker bør du ta en tur til Blinderen for å sjekke.

Btw: bor du høyere eller lavere enn Blinderen?

Endret av Bäcker
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (5 minutter siden):

Har du kalibrert høydemåleren din?

Det er nettopp det som er hele saken. Sammenlignet med min håndholdte vindmåler/ barometriske høydemåler etc.  som viser korrekt lufttrykk til enhver tid så viser sensor i mobil -12 hPa, noe jeg synes er et vel stort avvik når en skal kalibrere.

Lenke til kommentar

Av svarene over så kan det se ut som at det er noen som tror at man kalibrerer været etter værmeldingen.

Har to telefoner med barometer, En Google 6A og en Samsung S-ett-eller-annet. Samsungen er mest nøyaktig og den treffer nesten eksakt mens Google 6A har et avvik på ca 2 hPa. Justerer de 2 hPa slik at det blir ganske eksakt.

Synes nok 12 hPa feilindikasjon, før justering var ganske mye. Men hvis avviket er konstant og ikke varierer fra dag til dag, så kan det jo justeres inn. Ser at min barometer app heter Examobile. Justerer der. Aner ikke om telefonens setup har mulighet for å justere barometeret.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (8 timer siden):

Av svarene over så kan det se ut som at det er noen som tror at man kalibrerer været etter værmeldingen.

 

vet ikke ombdet er meg du sikter til, siden jeg nevnte kalibrering, men jeg vet godt at kalibrering gjøres etter sikker måling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/19/2023 at 9:28 AM, RRhoads said:

vet ikke ombdet er meg du sikter til, siden jeg nevnte kalibrering, men jeg vet godt at kalibrering gjøres etter sikker måling. 

Nei, dette var forsøk på humor. Ikke så godt å få til det. Men når det gjelder ordet kalibrering som er brukt i tråden over så er det vel ikke brukt helt rett nei.

Kalibrering er bare en sammenligning av et instrument mot et mer nøyaktig instrument. Gjennomføring kan være i form av en såkalt 5-punkt sjekk. Hvis instrumentet eller transmitteren er innenfor toleranse i forhold til vanlige avvik som for eksempel hysterese og linearitet, da kan man skrive ut et kalibreringssertifikat.

Hvis intrument/transmitter er utenfor godkjent limit, så kan man i noen tifeller justere og så kalibrere på nytt.

Det står ikke så mange detaljer hos Store Norske Leksikon, men det som står ser jo ut til å være helt rett.

https://snl.no/kalibrering

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...