Gå til innhold

Kan man egentlig ha en god balanse?


Gjest 5cab3...a63

Anbefalte innlegg

Gjest 5cab3...a63

Hva er en "god" balanse for deg? Med tanke på hvor mye du jobber, og hva du må ha gjort for å jobbe deg til det stadiet hvor du faktisk kan nyte det livet har å tilby?

Tenker mer og mer på det hver dag som går.. Hva skal til for at jeg føler det er en god balanse?

Er det å jobbe/stresse 5 dager i uka, for så å ha en dag med kos, før man evt prepper seg for 5 nye dager?

Er det å skaffe en jobb som tar 5 dager, men du slipper nevneverdig stress for du har klart å legge fra deg jobb på jobb, for så å ha 2 dager før ny syklus?

Eller er det å jobbe rævva av deg i 10-15-20 år, for så å kunne ta alt med ro når du blir litt mer sliten, er ferdig med å ha barn på fulltid ++ ?

Hva er din gode balanse? 

 

Jeg var i en boble og tenkte at det å jobbe hard nå, for så å høste godene senere var veien å gå.   Men heller mer og mer over på at jeg vil komme til det stadiet der jeg faktisk kan jobbe 4-5 dager i uka, hvorav jeg tutt og ofte vil kunne ha 3 dager med "kos" før hverdagen starter igjen. 

vet ikke om det vil være en god balanse, men for min del er det neste steg å prøve. Og det virker mest realistisk per i dag, for dessverre så må man jobbe for å leve.

 

Anonymous poster hash: 5cab3...a63

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det kommer litt an på livssituasjonen din også, er du singel, har du kjæreste, har du barn etc? Har selv 2 små barn, og da er det bare å glemme balanse siden man er på "jobb" 24/7. Men generelt sett vil jeg si at den balansen er noe som er veldig individuelt, og styres gjerne av interesser, livssituasjon, moral, samvittighet etc. Vil man bo flott, ha en ny bil og leve godt, så må man jobbe mye. Mange unge tenker slik som du gjorde, at man jobber og tjener penger mens man er ung, for å kunne pensjonere seg tidlig. Hele livet under ett, gir det en balanse, men man har da ingen balanse i hverdagen. Jeg tror også det er sunt å jobbe, og man må jobbe med noe man trives med. Det er eller kan være en arena for å utvikle seg sosialt, mentalt, fysisk etc. Man bidrar til samfunnet, og man kan ta "helg" med god samvittighet. Det er noe spesielt med å kjøre hjem fra jobb på fredag når man har frihelg. Er man uten jobb, slik som mange uføretrygdede o.l er, så havner man også fort utenfor. Mange sier at de skulle ønske de kunne jobbe i stedet for å gå på NAV. Grunnen er nok delt mellom det å bidra og gjøre noe meningsfullt, og det å tjene mer penger. For i samfunnet i dag så trenger man penger for å overleve. Spesielt i disse dager da alt er dyrt. Det er mekanismer i samfunnet som styrer slikt, og det er ikke sikkert det passer for alle. Mulighetene for å være fri og selvrealisering er større om man har mye penger eller er økonomisk uavhengig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...