Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med Mazda 3


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en Mazda 3 1.6 Diesel 2007. Og har hatt litt problemer med den kneet siste. 
Probleme er som følger:

  • Rister på tomgang
  • Kveles i blandt etter stopp (i kryss osv)
  • Når jeg gasser mister den plutselig akselerasjonen og det smeller fra potta
  • Er ujevn gass, litt rykk og napp. (Ikke altfor mye)

Jeg har noen feilkoder: 

P0087 Fuel rail pressure sensor

P1180 Fuel delivery system slow

P0380 Glow plug controll cercuit (Dette er nok bare dårlige glødeplugger. Og svarer på hvorfor det tar tid å starte bilen 😅)

Har lest litt på nett og feilkoder P0087 kommer vel av at det er lavt diesel trykk. Som feilkoder P1180 svarer på forsåvidt. Jeg mistenker at dette kan være dieselfilteret? Kan det også være noe annet? Eventuelt kom med erfaring og alt som kan hjelpe 😁

Takk på forhånd!

2D0FC492-BFDB-42D5-AB31-C12D95B18413.jpeg

4828203A-3752-4D27-9150-0801DB2BE186.jpeg

143FE231-B15E-479A-ABF5-0A493142F903.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (9 minutter siden):

Kan selvsagt være et tett filter. Ellers er nok pumpe eller trykksensor på enden av fordelingsrøret de mest aktuelle kanidatene. Dersom det er en PSA -diesel som står i denne, ville jeg definitivt prøvd filteret først.

Ja, tenker å kjøpe et nytt filter da det er lurt uansett.. Men avgasstrykk sensor har vel ikke noe med low fuel pressure å gjøre?

Lenke til kommentar
Julian R skrev (1 minutt siden):

Ja, tenker å kjøpe et nytt filter da det er lurt uansett.. Men avgasstrykk sensor har vel ikke noe med low fuel pressure å gjøre?

Drivstofffordelingsrøret, eller fuel rail som det heter på utaskjærsk. Det tykke røret i støpegods som forbinder dysene. På enden av den sitter en trykksensor som forhåpentligvis er skrudd fast.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (7 minutter siden):

Drivstofffordelingsrøret, eller fuel rail som det heter på utaskjærsk. Det tykke røret i støpegods som forbinder dysene. På enden av den sitter en trykksensor som forhåpentligvis er skrudd fast.

Oja Fuel railen ja. Ja det har jeg lest det også kan være. Men jeg tror på en Mazda 3 at det kan være et helvette å bytte da den sitter bak motoren mot torpedoveggen..

Endret av Julian R
Lenke til kommentar
Julian R skrev (1 minutt siden):

Oja Fuel railen ja. Ja det har jeg mest det også kan være. Men jeg tror den på en Mazda 3 kan være et helvette å bytte da den sitter bak motoren mot torpedoveggen..

Jeg har faktisk minst tro på den, og mest på drivstoffilteret, så prøv det først 🙂 

 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Jeg har faktisk minst tro på den, og mest på drivstoffilteret, så prøv det først 🙂 

 

Ja får håpe det løser det. Men om det er filteret som er problemet, så vil eventuelle feilkoder gå bort og bilen kjøre smooth da? Og det som har vært problemet kan det ha skadet motoren på noen måte? 

Lenke til kommentar
Julian R skrev (Akkurat nå):

Ja får håpe det løser det. Men om det er filteret som er problemet, så vil eventuelle feilkoder gå bort og bilen kjøre smooth da? Og det som har vært problemet kan det ha skadet motoren på noen måte? 

Alltid en viss risiko med kombinasjonen høytrykkspumpe og lite drivstoff/smørning, men jeg tror nok det har gått bra.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Alltid en viss risiko med kombinasjonen høytrykkspumpe og lite drivstoff/smørning, men jeg tror nok det har gått bra.

Ja, ellers høres jo motoren veldig frisk ut. Det er bare når bensin trykker driver å tuller at den høres veldig «grom» ut, og plutselig dør innimellom etter jeg gasser på hardt når turbotrykket kicker inn. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...