Gå til innhold

Trådløst bredbånd, forslag til router?


Anbefalte innlegg

Altibox fiber i dag, men prisene går opp samtidig som det er mindre FPS spilling på meg enn tidligere. Jeg tenker derfor jeg kan klare meg med noe tregere og med høyere ping.

Jeg har et data-simkort (Telenor) via jobben som jeg tenkte å bruke. Ifølge dekningskartet har jeg full 5G dekning på stedet. Har det mye å si om jeg velger en 4G+ eller 5G router?
Jeg skulle gjerne hatt en router med antenne for 4G/5G som kan demonteres så jeg kan montere en egen antenne utendørs, type Yagi f.eks.
Forslag og erfaringer til router?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke bare teste ut med hotspot på mobilen og se om det oppfyller dine krav. Om dette er ok kan du kjøpe hvilken som helst ruter og få tilnærmet samme kvalitet uten antenne og større investeringer i 5G router.

Vi kjører denne løsningen på hytta og det fungerer smertefritt til streamng/TV-løsning og generell nettbruk.

Lenke til kommentar

Oppdatering:

Fikk lånt meg en Huawei B818. Målt hastighet er 100 ned og 5-10 opp (Mbps), som er til å leve med. Pingen tok største smellen, og endte opp på rundt 50-60ms, mot 15-25ms med fiber.

Jevnt over tror jeg dette er verdt det om jeg kan vise fingeren til Altibox.

Lenke til kommentar

Tenker på å gjøre det samme, bruke jobb telefon nett. Ser jeg kan kjøpe 20GB for småkroner. Kan vell kjøpe opp mot 200 til samme pris som internett tilbyderene der ute.

 

Men jeg aner ikke forbruket mitt per måned. Noen som har noen estimater? Gamer ikke, ser litt på nett-tv(Strim) og har en del hjemmekontor. Men her går det lite på nettverket.

Noen estimater?

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 timer siden):

Tenker på å gjøre det samme, bruke jobb telefon nett. Ser jeg kan kjøpe 20GB for småkroner. Kan vell kjøpe opp mot 200 til samme pris som internett tilbyderene der ute.

 

Men jeg aner ikke forbruket mitt per måned. Noen som har noen estimater? Gamer ikke, ser litt på nett-tv(Strim) og har en del hjemmekontor. Men her går det lite på nettverket.

Noen estimater?

 

Det er der jeg er nå jeg også. Fant noen kalkulatorer på nett, som f.eks: https://mobiltelefoni.no/databeregner

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...