Gå til innhold

Selge ut ASK og skatt


Gjest d899c...2e7

Anbefalte innlegg

Gjest d899c...2e7

Jeg har satt noen penger i ASK (aksjer og indeksfond). Noe har gått opp og noe har gått ned. Nå vurderer jeg å ta noe ut for å finansiere hus.

Hvordan fungerer det med beskatning? Jeg har fått med meg at jeg fritt kan kjøpe og selge innenfor ASK-kontoen, men at når jeg faktisk tar penger ut av kontoen så må jeg skatte 22% på gevinst (fratrukket forventet inflasjon/bankrente?), og at jeg får fradrag når jeg tar ut investeringer som har gitt meg tap.

Er det noen grunn til å ta ut positive og negative investeringer samtidig (sånn at tap "nuller ut" gevinst), eller vil jeg oppnå det samme om jeg tar ut den positive investeringen i år (og skatter av gevinsten) og den negative investeringen i framtiden (og får fradrag for tapet)?

 

Anonymous poster hash: d899c...2e7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gevinsten regnes ikke for enkeltinvesteringer, men for kontoen som helhet. Du kan altså ikke selge et fond med tap og ta ut disse pengene for å få fradrag hvis kontoen som helhet har gevinst.

 

Merk også at du kan ta ut innskutt beløp skattefritt. Har du mao satt inn 200.000 og det nå står 300.000 pga 100.000 i avkastning. Kan du ta ut 200.000 uten å betale skatt, og la gevinsten stå igjen. 

 

Når du skal skatte er skattesatsen teoretisk 22 prosent. Men først oppjusteres grunnlag med en oppjusteringsfsktor, slik at reel skatt blir 37,84 prosent på gevinsten. 

 

Samtidig får du fradrag for i form av såkalt skjermingsfradrag. Denne har vært svært lav siste år så kan nesten sees bort i fra, men vil med høyere rente fremover bety mer.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...