Gå til innhold

Neddyssings-journalistikk/"politikk"?


Anbefalte innlegg

Mon tro, kunne det ikke vært en tanke å ha et emneområde her som dreier seg om kommentar til visse observerte trender innen media og journalistikk (f.eks.  områder media tydeligvis over tid prioriterer å sette et positivt søkelys på, eller det motsatte; f.eks. at noe er åpenbart negativt, men som man lett kan (altså hvis "våken" i presens-formen og ikke i fortids-formen...) observere at tydeligvis blir dysset ned osv.

Et dagsaktuelt eksempel (kan vel muligens da gå inn under samfunnsdelen av tema "Poltikk og samfunn" her på sidene da, om ikke akkurat politikk-delen kanskje..).  Jeg hørte NRK-nyhetene kl. 06.00 i dag.  Første innslag handlet om at minst tre ungdommer var blitt fraranet sine mobil-telefoner og andre eiendeler (dyre solbriller har vært nevnt på annet hold) i Frognerparken (russetreff) i natt ved at de ble truet med kniv, (knivran og knivbruk  skjer som kjent relativt hyppig i visse andre strøk av byen "året rundt"). Politiet uttalte at de hadde en viss peiling (etter  vitneutsagn) på hva slags typer (fremtoning) det var snakk om som hadde stått bak ranet, men, de ville ikke uttale seg noe mer om det. (Ingen etterlysning med f.eks. utseendebeskrivelse i tilfelle noen hadde observert noe av interesse mao.). Hørte så på nyhetene på samme kanal (P2) igjen kl. 07.  Da ble det som var første-oppslaget kl.06 ikke nevnt i det hele tatt.  Litt av en endring gitt...  Noen hadde kanskje "ringt" vakthavende nyhetsansvarlig da kanskje, eller hva hadde skjedd av vurderinger i løpet av den timen, mon tro?  Neddyssingsjournalistikk/"politikk" mon tro, eller?...

På VG nett kunne man samme morgen f.eks. lese om en kvinne som var vist bort fra Ahus (Akershus universitetssykehus) fordi hun hadde tatt seg inn på sykehuset, og hadde visstnok gått rundt der en stund med en machete i hånden.., og endt opp med å true vekterne der da  de (selvfølgelig) ville gripe inn og bortvise dette særs truende fremmedelementet i sykehuskorridorene der.  F.eks. dette virket såpass ekstremt (første gang jeg for min del har snappet opp en slik truende "machete-på-sykehus"-sak iallfall..) at man kanskje kunne forvente at også NRK-nyhetene kort nevnte dette.  Men den gang ei...   Machete-trussel på sykehus ikke alvorlig nok for de på Marienlyst sikkert, eller "formålstjenlig" ikke å nevne overhodet kanskje ?...  (Hva som kan legges i "formålstjenlig" her, kan jeg vel med fordel unnlate å gå nærmere inn på sikkert).

Endret av Skeptikus
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oslo-politiet og da går jeg også ut i fra at det gjelder samtlige politi i norske byer rapporterer ikke om overfallsvoldtekter lenger, da det kan bidra med å skape frykt. 

At media i Norge  og statlige institusjoner velger å dysse ned saker som kan fremstå som problematiske er jo ganske nytt fenomen i Norge men har vært veldig vanlig i mange andre vestlige land. Jeg tror dette vil bli mer og mer vanlig. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (30 minutter siden):

 

 

ParadiseCity skrev (30 minutter siden):

Oslo-politiet og da går jeg også ut i fra at det gjelder samtlige politi i norske byer rapporterer ikke om overfallsvoldtekter lenger, da det kan bidra med å skape frykt. 

At media i Norge  og statlige institusjoner velger å dysse ned saker som kan fremstå som problematiske er jo ganske nytt fenomen i Norge men har vært veldig vanlig i mange andre vestlige land. Jeg tror dette vil bli mer og mer vanlig. 

Mitt innlegg dreide seg forresten ikke om "overfallsvoldtekter".  Men man burde vel anta at betydelige  deler av Oslos befolkning snart begynner å bli både litt skremt og iallfall fed up av alle meldingene om knivran og knivbruk og vold, men det ser ikke slik ut på den lokale politiske gallup´n iallfall.  Dette med knivbruk i visse miljøer/områder der er visst så greit for folk  atte...  Så da vet man jo det (bare å se på valgresultater også det, problemkomplekset betyr overraskende lite for Oslofolk.  De tar det pent, for å si det sånn..)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skeptikus skrev (44 minutter siden):

 

Mitt innlegg dreide seg forresten ikke om "overfallsvoldtekter".  Men man burde vel anta at betydelige  deler av Oslos befolkning snart begynner å bli både litt skremt og iallfall fed up av alle meldingene om knivran og knivbruk og vold, men det ser ikke slik ut på den lokale politiske gallup´n iallfall.  Dette med knivbruk i visse miljøer/områder der er visst så greit for folk  atte...  Så da vet man jo det (bare å se på valgresultater også det, problemkomplekset betyr overraskende lite for Oslofolk.  De tar det pent, for å si det sånn..)

Da misforstod jeg. Jeg trodde tråden handlet om kriminalitet og da spesielt voldskriminalitet men hvis du kun vil snakke om knivran så har jeg ikke noe særlig å tilføye. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...