Gå til innhold

13900k - Overklokking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Skal bygge nytt i dag med Z790, 13900k, 64gb 6400mhz ram, en vannblokk med 2stk 360 radiatorer og 9 vifter.

Noen Ide om hva den kan klokkes til? Har lest at disse ikke er så glad i overklokking som tidligere cpu.

Noen begynnertips? Har ikke jobbet med P og E cores før 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, IceBlitz said:

Hei.

Skal bygge nytt i dag med Z790, 13900k, 64gb 6400mhz ram, en vannblokk med 2stk 360 radiatorer og 9 vifter.

Noen Ide om hva den kan klokkes til? Har lest at disse ikke er så glad i overklokking som tidligere cpu.

Noen begynnertips? Har ikke jobbet med P og E cores før 

Kjør stock cpu. Raskt nok.

Har man en god chip, er 5800-5900 innafor rekkevidde uten delid. SP P-core 115+

Tweak timings på minnet, og du vil få mere ytelse i spill, vs 200mhz mere på cpu.

Husk å ha vifte over minnet, da dualrank ddr5 blir varmt :)

Cache kan ofte kjøres opp fra 4500 til 5000mhz. 

Skrevet (endret)
Nizzen skrev (På 25.3.2023 den 9.51):

Kjør stock cpu. Raskt nok.

Har man en god chip, er 5800-5900 innafor rekkevidde uten delid. SP P-core 115+

Tweak timings på minnet, og du vil få mere ytelse i spill, vs 200mhz mere på cpu.

Husk å ha vifte over minnet, da dualrank ddr5 blir varmt :)

Cache kan ofte kjøres opp fra 4500 til 5000mhz. 

Vil jeg merke forskjell i gaming fra 6400MHz på minnet til feks 6800? Trodde avkastningen ble svært lav etter 6400mhz?

Jeg fjernet alle begrensninger på turbo på CPU. Den ligger på 5700MHz i Prime95 small ffts, og for det meste 6 GHz med thermal velocity boost når jeg spiller. Så lurer på om jeg fikk en god chip? Litt fristet til å låse til 6 GHz på alle og se om jeg klarer det uten å nå tjmax.

På 360W ligger den på ca 96-98 grader i P95 small ffts, så kjølingen funker i hvert fall.

Endret av IceBlitz
Skrevet (endret)
5 minutes ago, IceBlitz said:

Vil jeg merke forskjell i gaming fra 6400MHz på minnet til feks 6800? Trodde avkastningen ble svært lav etter 6400mhz?

Jeg fjernet alle begrensninger på turbo på CPU. Den ligger på 5700MHz i Prime95 small ffts, og for det meste 6 GHz med thermal velocity boost når jeg spiller. Så lurer på om jeg fikk en god chip? Litt fristet til å låse til 6 GHz på alle og se om jeg klarer det uten å nå tjmax.

På 360W ligger den på ca 96-98 grader i P95 small ffts, så kjølingen funker i hvert fall.

Hvilket hovedkort har du? Har du Asus hovedkort, så kan man se kvaliteten på cpuen med et SP nummer i bios. Ellers kan du poste "VID" spenninger ved stock hastighet. Dette leses av i hwinfo, og kan gi en pekepinn på om det et godt eksemplar du har fått.
Klarer du å kjøre 5.8ghz eller mere ALL CORE i BF 2042 stabilt over noen timer, så har du en god cpu :)
Hva er den laveste load spenninga i hwinfo, om du kjører Cinebench r20 og R23?

BF 2042 bruker avx, så her er det all core som gjelder. Her hjelper ikkje boost/velocity boost.

Tweaking av minnetimings og subtimings har mye å si for gamingytelse. Hvor mye 6400 til f.eks 6800 har å si er litt vanskelig å si uten å se minnetimings. Dog i prosent så er ikke 6400 til 6800 særlig mye. Noen spill krever ikke mye minnebåndbredde, mens andre spill liker MYE minnebåndbredde. F.eks Spiderman med raytracing.

Endret av Nizzen
Skrevet
3 hours ago, Ayrton said:

Er et SP nummer på 86 bra eller dårlig på en i9 12900K 3.2GHz som sitter på et Z690 Apex hovedkort?

Middels akkurat :)

Har hatt sp 81, 86 og 88. Kjøpte en ferdig binna som er sp97 til slutt :p Den er typisk topp 0.1% av 12900k.

• Liker 1
Skrevet
Nizzen skrev (19 minutter siden):

Middels akkurat :)

Har hatt sp 81, 86 og 88. Kjøpte en ferdig binna som er sp97 til slutt :p Den er typisk topp 0.1% av 12900k.

Takker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...