Gå til innhold

Kjønnsunikhet eller kjønnslikhet


Anbefalte innlegg

Feminisme er tradisjonelt forbundet med hår under armene, sterke kvinner i lederstillinger og like rettigheter mellom kjønnene. Burde dette ha noe som helst med feminisme å gjøre i begrepets rette betydning? Burde ikke feminisme handle om "kjønnsunikhet" fremfor "kjønnslikhet."

Er målet å etterstrebe likhet mellom kjønnene til en hver pris, i rettferdighetens og likhetens navn, fremfor å være takknemlig for, og se verdien som ligger i kvalitetene til kjønnet en har?

Er dette begrepet totalt snudd på hodet? Ved å fokusere på likhet mellom kjønnene,  blir fokuset tatt bort fra unikheten ved de to ulike kjønnene. Det er dette feminisme burde handle om mener jeg. En vil aldri bli fornøyd hvis en ikke ser verdien i det en har. Når ble likhet det samme som rettferdig? Det er fordeler og bakdeler ved begge kjønn. Rettferdig eller ikke rettferdig.

Skal vi etterstrebe likhet og rettferdighet til en hver pris, der det finnes utallige variabler og der det ikke finnes måleenheter. Hva om livet ikke er rettferdig fra naturens side? Så er det da sånn, og hvis livet er rettferdig, så la det da være sånn.  Kanskje blir det rettferdighet en dag, da trenger vi ikke etterstrebe det. Kanskje blir det ikke rettferdighet en dag, hvor bortkastet er det da å etterstrebe det. Likhet er ikke nødvendigvis rettferdighet. 

Jeg forsvarer ikke undertrykking av noen av kjønnene. At feminister har kjempet frem rettigheter for kvinner er vel og bra, men jeg mener at fokuset blir feil hvis vi glemmer at vi fra naturens side er konstruert forskjellig. Unikheten til kjønnene, både deres styrker og begrensninger bør respekteres og ivaretas, fremfor å forsøkes visket ut i den grad mulig

Mann og kvinne er ulike, rettferdig eller ikke. En kvinne har kraft i sin natur og en mann i sin natur. Feminisme i den forstand som begrepet blir brukt er skadelig både for mann og kvinne mener jeg. 

Endret av Mflj
Lenke til kommentar
  • Mflj endret tittelen til Kjønnsunikhet eller kjønnslikhet
Videoannonse
Annonse
Kakeshoma skrev (3 timer siden):

Vanskelig å forstå hva du egentlig tenker på her..

Hva har like rettigheter mellom kvinner og menn å gjøre med forskjellige kvaliteter hos hvert kjønn?

Hva er ordet 'feminisme' sin rette betydning mener du, som går i mot kvinnekampsakene?

Ett eksempel er jo kvotering av en kvinne inn i yrke der en mann har bedre kvalifikasjoner. Kanskje er menn generelt sett bedre rustet til lederstillinger og fysisk tunge jobber med høy risiko og mye ansvar?  Da vil det kanskje også være naturlig med høyere lønn i disse yrkene 

Både menn og kvinner må tas vare på i arbeidslivet, uavhengig av kjønn, det er en selvfølge. Dette har egentlig ingen ting med feminisme å gjøre mener jeg. Feminisme slik det blir bruk som begrep, fokuserer ikke på å løfte opp kvinners unikhet slik jeg ser det, men minner mer om ett forsøk på kjønnsnøytralisering i samfunnet, og har derfor ingen ting med sann feminisme å gjøre mener jeg.

Feminisme i sin sanne betydning mener jeg handler om å sette verdi på, og å løfte opp kvinners kvaliteter, styrker, roller og privilegier, men også anerkjenne begrensningene og forskjellene mellom mann og kvinne, I steden for å se over gjernet på hva mannen har, og kreve likhet. Men heller å løfte opp mannen også, og anerkjenne og akseptere deres unike kvaliteter, og akseptere at vi har ulike styrker og svakheter.

Endret av Mflj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...