Gå til innhold

HP Omen RAM minneoppgradering


borgja

Anbefalte innlegg

På jobben har en av våre grafiske designere en HP Omen 880-145no.
Den kommer med 16GB RAM, men vi ønsket å utvide til 32GB.

Etter en samtale med komplett, så falt valget på å bytte ut alle RAM-brikkene, og kjøpe 4 stk Kingston Fury 8GB minnebrikker.
Så begynner det rare:

Setter vi inn alle 4, så vil ikke maskinen boote. Den gir 3 pip etterfulgt av 2 pip, som iflg, HP betyr at den ikke klarer å initialisere RAM (feil satt inn, feil på brikke osv).
Beholder vi de 2 gamle 8GB-brikkene, så booter maskinen. Setter vi inn kun 2 nye brikker, så booter maskinen. Setter vi inn de 2 gamle brikkene +  2 nye brikker, så booter maskinen. 
Har også forsøkt å bytte de 2 nye brikkene for å sjekke om det kan være feil på et par, men de fungerer da også.

TL;DR: 
PCEN fungerer med alle kombinasjoner utenom 4 stk Kingston Fury.


Hva kan være issuet her? Siden det er et bedriftskjøp, så får vi ikke returnert minnebrikkene, så vi vil helst få brukt de.
Har lurt på om det kan være at PSU er for svak, siden det eneste som gir problemet er 4 stk DDR4 2666 installert samtidig.

Installert minne fra fabrikk: 
2xSK Hynix 8GB 2400T - UA1 - 11

Innkjøpt minne
4xKingston Fury Beast DDR4 2666MT/s CL16 - 18 18 1,2V PnP

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
zanta skrev (20 minutter siden):

1 Sjekk at BIOS er nyeste versjon 

2 Sjekk om dette hovedkortet støtter 4xRAM med denne CPUen. Noen hovedkort kan støtte 2 kanaler med AMD og 1 med Intel.

 

 

 

1. Det tenkte jeg jo selvfølgelig ikke på, vi sjekker dette nå. Takk :)
2. Det sitter jo 4 minnebrikker der nå, dog er 2 av de originale 2400T, og 2 nye Kingston 2666MT

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det hjelper, men jeg tror jeg ville prøvd å resette bios. Det kan også være lurt å sjekke om der er bios oppdateringer en kan gjøre.

Grunnen til at jeg tror det virker med 2 gamle og 2 nye er at de da kjøer på 2400 hastighet, mens 2 eller 4 nye vil kjøre på 2666 hastighet. Se om der er noen instillinger for minne i bios (hastighet eller XMP).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...