Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Henge TV på smartpanel


Anbefalte innlegg

Jeg skal henge opp en 55" på smartpanel. Kan jeg skru rett i panelet eller må jeg bruke plugger?

Og hvis ikke plugger, kan jeg bruke vanlige treskruer/de som følger med stativet. Må jeg borre? 

Mange spørsmål som sikkert er dumme for noen, men jeg har aldri skrudd i smartpanel før. 

(Har funnet stender) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
boa123 skrev (4 minutter siden):

Jeg skal henge opp en 55" på smartpanel. Kan jeg skru rett i panelet eller må jeg bruke plugger?

Og hvis ikke plugger, kan jeg bruke vanlige treskruer/de som følger med stativet. Må jeg borre? 

Mange spørsmål som sikkert er dumme for noen, men jeg har aldri skrudd i smartpanel før. 

(Har funnet stender) 

Fest i stender, ikke panelet. 

Lenke til kommentar
boa123 skrev (6 minutter siden):

Ja, det skjønner jeg. Var ikke det jeg spurte om. Jeg lurer på om jeg må bruke plugger og/eller forborre. 

Nei du spurte om du kunne feste i smartpanel, men du bør feste i stendere. Forbore kan du jo gjøre, men jeg hadde bare funnet noen passende skruer som ikke trengte forboring.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (20 minutter siden):

Nei du spurte om du kunne feste i smartpanel, men du bør feste i stendere. Forbore kan du jo gjøre, men jeg hadde bare funnet noen passende skruer som ikke trengte forboring.

Ok tusen takk! Mulig det var litt lett å misforstå, og da beklager jeg. Men jeg må jo nødvendigvis gjennom panelet før jeg treffer stender. 😃 Var derfor jeg skrev at jeg har funnet stender. Er bare redd for å ødelegge panelet. 

Lenke til kommentar
boa123 skrev (13 minutter siden):

Ok tusen takk! Mulig det var litt lett å misforstå, og da beklager jeg. Men jeg må jo nødvendigvis gjennom panelet før jeg treffer stender. 😃 Var derfor jeg skrev at jeg har funnet stender. Er bare redd for å ødelegge panelet. 

For å være på den sikre siden så forborer du bare:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har gjort det selv (men med gips); forborra med et tynt bor og sjekka at jeg treffer stenderen.

Så forborra jeg meg gjennom gipsen med samme tykkelse som skruene, for å unngå at gjengene harver opp gips og papp. Brukt noen solide treskruer og sørget for godt feste inn i stenderen på 2-3 steder.

Bør bli minimalt med hull den gangen man fjerner TV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er bak smartpanelet? Gips, rett på isolasjon?

Ikke noe problem å feste bare i smartpanelet heller hvis det sitter godt. 1-2 skruer i stender er en fordel.

Men kommer an på ett par ting. Tykkelsen på panelet, tyngden på TVen, og veggfeste type.

Hvis det er arm som kan justere TVen inn og ut, så MÅ den i stender, og helst 2. Hvis ikke med gode skruer.

Hvis det kun er fast på vegg, så er det bare å bruke flere skruer.

Trikset med MDF er å ikke skru for hardt til, slik at skruen graver for rundt, men skru til det sitter, og ferdig med det, samt legge til noen ekstra skruer enn 4 stk som oftest er med. Det er en fordel å forborre med borr på størrelse med senterkjernen på skruen, eventuelt 0,5mm mindre, da sitter ting bra, men vanlige skruer så er det ikke så farlig. Men de franske treskruene som følger med bør det forborres for, spesielt hvis det er inn i stender.

Dagens TVer som er tynne, og 65" veier rundt 30 kilo er det ikke noe problem så lenge det ikke er arm. Funker ok rett på gips også, hvis man bruke riktig fester, og mengde av de. Lå lenge vekten ikke ligger for langt fra veggen.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (1 minutt siden):

Hva er bak smartpanelet? Gips, rett på isolasjon?

Ikke noe problem å feste bare i smartpanelet heller hvis det sitter godt. 1-2 skruer i stender er en fordel.

Men kommer an på ett par ting. Tykkelsen på panelet, tyngden på TVen, og veggfeste type.

Hvis det er arm som kan justere TVen inn og ut, så MÅ den i stender, og helst 2. Hvis ikke med gode skruer.

Hvis det kun er fast på vegg, så er det bare å bruke flere skruer.

Trikset med MDF er å ikke skru for hardt til, slik at skruen graver for rundt, men skru til det sitter, og ferdig med det, samt legge til noen ekstra skruer enn 4 stk som oftest er med. Det er en fordel å forborre med borr på størrelse med senterkjernen på skruen, eventuelt 0,5mm mindre, da sitter ting bra, men vanlige skruer så er det ikke så farlig. Men de franske treskruene som følger med bør det forborres for, spesielt hvis det er inn i stender.

Dagens TVer som er tynne, og 65" veier rundt 30 kilo er det ikke noe problem så lenge det ikke er arm. Funker ok rett på gips også, hvis man bruke riktig fester, og mengde av de. Lå lenge vekten ikke ligger for langt fra veggen.

Tusen takk for grundig og utfyllende svar. 👍 Det er en lettvegg med kun isolasjon bak, så jeg må skru i stender. Veggfestet er uten arm og TV veier kun 14 kilo. 

Var mest usikker i forhold til hva panelet tåler av innskruing, så jeg ikke risikerer å få en sprekk i det. Har aldri prøvd å skru i sånt panel før, så da er det greit å være litt sikker. 

Lenke til kommentar

Smart panel er laget av MDF, og det er bare å skru. Men du kan som regel ikke bruke samme hullet flere ganger, spesielt hvis man skrur for hardt til slik at skruen graver merr enn den skal. Litt vanskelig å forklare.

Vanlig planker så må man forborre for å ikke får sprekker, spesielt hvis de har vært på, plass i mange år, og er godt uttørket.

14 kilo er ingenting. Men alltid greit å finne stender, i tilfellet panelet er festet litt for enkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...