Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows låser seg tidvis


Anbefalte innlegg

Denne er litt vanskelig å forklare.

Min vanlige bruks PC har startet å oppføre seg litt rart. Det er en 3700X med Windows 10.

Normalt så har det skjedd når jeg har jobbet hjemme ifra via eksternt skrivebord. Har da hatt på streaming på lokal PCen, så starter ting pluteslig å gå veldig tregt lokalt. Jeg får gjort ting på skrivebordet, men oppgavelinjen funker ikke helt. Får frem og trykke start på nytt eller avlsutt, men den gjør det ikke.

Må ta ta svenskeknappen, og da går den bare i loop på at den vil reparere installasjonen. Må ta strømknappen bak på PSUen for å få den inn i Windows igjen.

I går så startet den opp slik. Hadde kun windowsknappen og klokken som vistes på oppgavelinjen, ingen ikoner på skrivebordet, bakgrunnsbilde var sm normalt. Fikk høyreklikket på skrivebordet osv, men f.eks. Nvidia kontrollpanel ville ikke åpne.

Fungerte helt fint igjen etter omstart.

Min misstanke er at SSDen starter å ta kvelden. Det er en 250GB NVMe Samsung 970 Evo. Fikk den disken i Juni 2018, og har vært i bruk som OS disk siden den gang.

Eller kan det være noe annet som er problemet? Har ikke formatert siden den gang, i beste fall i 2019 når jeg byttet CPUen. Ønsker helst ikke å bruke tid på å legge inn alle innstillinger igjen før jeg absolutt må.

Bestile en ny 970 Evo Plus 1TB som jeg får levert i dag, turte ikke å velge 980 versjonene etter som det har vært mye skriverier om problemer der i det siste. Og jeg liker Samsung sitt migrasjonsverktøy for å flytte over til nye disker.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettopp startet opp etter bytte av SSD. Gikk som alltid uten problemer med Samsung Migration.

Eneste minuset er at den ikke greier å skille mellom disker. Jeg hadde samme disk som jeg kjøpte fra før som en annen disk, og det var umulig å vite hvem som var hvem, så måtte ta den ut også. Hadde de bare nevnt stasjons bokstav i samme linjen så hadde det tatt litt mindre tid, og sluppet å ta ut den andre.

Kjørte Samsung Magician først, og oppdaterte firmware på alle. Den gamle OS disken var merket som God i den. Var skrevet 36TB til den, så 144 ganger kapasiteten. Har i den gamle S-ATA SSDen, 840 på samme kapasitet som jeg legger alle programmer på, og som var den gamle OS disken før jeg migrerte over til NVMe disken, og den hadde kun blitt skrevet 12TB på.

Hadde ca. 50% ledig kapasitet på den gamle 250GB disken, og nå er det ledig 806 GB på den nye. Litt overkill med 1TB til den, men tenkte det ville være plass til mer død kapasitet over tid på den.

 

Får se om feilen kommer tilbake eller ikke. Hvis den gjør det, så er det en OS feil, og må re-installeres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...