Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lekkasje på tak


Ellami

Anbefalte innlegg

Hei!

har overtatt en bolig og oppdaget at det er lekkasje i taket. Har eierskifteforsikring (help). Etter å ha kontaktet advokaten der fikk vi inn snekker og ny takstmann for å bekrefter lekkasje. Taket er skiftet nylig( 7år) og ifølge salgsrapporten skal det ikke være noe problem med det.

Problemet nå er at advokaten fra forsikringen ikke er til noe hjelp og vil at vi skal fikse og «kanskje» få erstatnig etterpå…

Noen tips her?

Endret av Ellami
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huff så teit!

Det er vel en eventuell "Boligkjøperforsikring" som kan sikre dine krav ved deres kjøp. (Eierskifteforsikringen er for selger). Begge forsikringene er for å sikre "nødvendig juridisk bistand" og dekker etter det jeg vet ikke direkte feilene på taket.

Ettersom reklamasjonsretten på bygningsarbeide nok er fem år overfor håndverkeren som skiftet taket (og kanskje gjorde en dårlig jobb) så er i alle fall jeg tvilende til at det er noe å hente. Det måtte i så fall være om det går an å påvise at selger visste om svakheten.

Lenke til kommentar
Ole3 skrev (58 minutter siden):

Huff så teit!

Det er vel en eventuell "Boligkjøperforsikring" som kan sikre dine krav ved deres kjøp. (Eierskifteforsikringen er for selger). Begge forsikringene er for å sikre "nødvendig juridisk bistand" og dekker etter det jeg vet ikke direkte feilene på taket.

Ettersom reklamasjonsretten på bygningsarbeide nok er fem år overfor håndverkeren som skiftet taket (og kanskje gjorde en dårlig jobb) så er i alle fall jeg tvilende til at det er noe å hente. Det måtte i så fall være om det går an å påvise at selger visste om svakheten.

Det er nok riktig at det Ellami har er en boligkjøpeforsikring. Boligkjøperforsikring er som regel en ren rettshjelpsforsikring ("nødvendig juridisk bistand"). og forsikringsselskapet tjener mer penger jo mindre rettshjelp folk får.   

Eierskifteforsikring (selgers forsikring) dekker ting som er selgers ansvar men som selger ikke viste om ved salg av boligen (skjulte feil og mangler). 

Skjult feil på tak er typisk ting som eierskifteforsikring skal dekke for selger.  

OP har skrevet at de har fått besøk av takstmann og snekker til å bekrefte lekkasjen, men gadd ikke ta med detaljer rundt lekkasjen som gjør det mulig å si om dette er noe som er selgers ansvar.  (f.eks om det er en hvor oppretting kommer til å koste 10 000 eller 300 000, eller kommentar på hva takstmannen sa at var grunnlaget for lekkasjen)  

Som Sjørøver skriver så burde OP fikse skaden med en gang,
jeg kan ikke detaljene her men normalt sett så har man en skadebegrensningsplikt, så alt som blir dårligere etter at kjøper fikk kunnskap om saken og kunne begynne å gjøre noe blir sannsynligvis kjøpers ansvar. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...