Gå til innhold

Om det blir krig i morgen


Anbefalte innlegg

Det er krig i Europa og urolige tider. Det er jo en viss fare for at krigen kan eskalere og i verste fall kan det jo faktisk bli verdenskrig.

Er det bare meg eller er det null fokus på og informasjon om hva som skjer og hvordan folk skal forholde seg om det hadde blitt en invasjon av Norge?

Om det hadde blitt krig i morgen, hvem vil bli kalt ut til militærtjeneste? Er det bare vernepliktige, eller vil alle menn under en viss alder bli sendt til tjeneste?

Hva skjer ved evt detonasjon av atomvåpen i Europa? Mangel på tilfluktsrom, stråling, etc

Kommuniserer ikke myndigheter og politikere om slikt i fare for å skremme befolkningen unødvendig?

Hørte nylig en podkast der det var en som mente at Norge er mindre forbedret på krig idag, enn man var i 1940.

Endret av muummi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er svært liten fare for noen invasjon her i Norge. Hvem skulle ha invadert oss? Etter Russlands overfall på Ukraina har de ikke hverken kapasitet eller evne til å invadere et NATO-land. Ikke før heller, forsåvidt. Foruten Russland er vi omgitt av allierte, siviliserte demokratier. Jeg vil til og med si det er enda mindre fare for invasjon i Norge nå enn det var før februar i fjor, i hvert fall på fastlandet. Ser mer for meg småypping i nordområder for eksempel på Svalbard, men da mer som del av et større geopolitisk spill fra russerne.

Jeg opplevde at det var en hel masse informasjon om og stort fokus på konsekvensene av en atomhendelse i fjor vår, da russerne begynte både å true Europa og ikke minst skyte direkte på atomkraftverket i Zaporizjzja. Både i mediene og fra myndighetene. Detonasjon av atomvåpen, spesielt taktiske i Ukraina eller i nærheten vil ikke få konsekvenser som stråling her i Norge.

Det har vært mye fokus på utvikling av totalforsvaret de siste årene, og etter invasjonen er min opplevelse at hvordan vi forsvarer oss og hvordan vi setter opp Forsvaret har vært høyt oppe i offentlig debatt nærmest kontinuerlig. I tillegg har Forsvaret fått sin største budsjettøkning på lang, lang tid. Så jeg kan ikke si at jeg sitter med helt det samme inntrykket.

Ellers finnes det forøvrig detaljerte planer for en hel rekke ulike scenarier, også for sivilbefolkningen. Mye av dette er gradert. Dersom vi faktisk skulle blitt invadert avhenger mobilisering av hva politikerne velger, og så finner du mye av veien videre i lovverket vårt.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
muummi skrev (1 time siden):

Om det hadde blitt krig i morgen, hvem vil bli kalt ut til militærtjeneste? Er det bare vernepliktige, eller vil alle menn under en viss alder bli sendt til tjeneste?

De som vil bli kalt ut i utgangspunktet vet dette selv, de har mottatt informasjon om hvordan de skal forholde seg ved mobilisering.

De andre vil selvsagt kunne bli innkalt hvis det virkelig kniper. Hvis Russland velter inn over landet og brenner og voldtar så bør gamle menn, kvinner og ungdom uten avtjent førstegangstjeneste gjøre sitt for å stoppe dem.

Eiere av enkelte typer personbiler kan få beskjed om å låne bort bilen.

Sitat

Hva skjer ved evt detonasjon av atomvåpen i Europa? Mangel på tilfluktsrom, stråling, etc

Atomvåpen skaper mye frykt. Men min forståelse er at det er den umiddelbare sprengkraften, trykkbølgen og varmeutviklingen i nærheten av smellet vi bør bekymre oss for - mer enn radioaktive effekter på avstand og over lang tid.

Norge har færre tilfluktsrom enn vi har innbyggere, og mange av disse trenger tid for å klargjøres. Hvis en trussel om terror/bombing av Oslo på få timers varsel kom, så kunne det være et dilemma hvor vi skal gjøre av folk. For mange av oss så er nok kjeller eller parkeringshus et rimelig alternativ, men hvis jeg bodde i leilighet nært sentrum/stortinget/regjeringskvartalet eller en militær installasjon så ville jeg ha vurdert å komme meg lengre ut om mulig.

https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/verdt-a-vite-om-tilfluktsrom/

Sitat

Kommuniserer ikke myndigheter og politikere om slikt i fare for å skremme befolkningen unødvendig?

Hørte nylig en podkast der det var en som mente at Norge er mindre forbedret på krig idag, enn man var i 1940.

Det finnes anbefalinger for hva du bør ha i hjemmet. Bl.a en del rent vann, mat nok for en stund etc:
https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...