Gå til innhold

Viltkamera e-post trøbbel


minim

Anbefalte innlegg

Plukket frem et Brecom CM4000 viltkamera igjen etter noen måneder uten bruk. Har siden da byttet abo på datasim og har nå Phonero (telia). Med auto oppsett så virker MMS som det skal og jeg har også prøvd å legge inn 4G oppsett manuelt med "telia" apn og med "vpn.telia.no" der sistnevnte skal gi egen ip med åpne porter i følge telia nettsiden. Når jeg forsøker å sende e-post med default oppsett som bruker deres smtp server så får jeg 401 feil ved sending.

Testet også med telenor smtp men da får jeg 403 feil. Mistenker at telenor stmp er problematisk mtp at den krever autentisering og SSL/TLS oppsett noe jeg er usikker på om kamera støtter siden det ikke er noen steder å aktivere det med mindre den automatisk oppdager det basert på porter brukt. Ved autentisering så kreves det kanskje en e-post adresse kamera skal sende fra også stemmer med brukernavn? Jeg får ikke endret hvilken e-post adresse kamera sender i fra i menyene noen steder.

Er det noe mer jeg kan gjøre for å få løst dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Ingen" tillater u-autentisert sending lenger, og med god grunn.. De som fortsatte til det siste uten å kreve autentisering (ofte fordi de hadde kundene i eget kjernenett) ble ryktebasert bombet sønder og sammen nettopp fordi en eneste infisert PC kunne sende milliarder av eposter, noe som igjen medførte at de uten autentisering ikke fikk levert eposten siden alle andre SMTP-tilbydere blokkerte de som SPAM. Hvis Telia fortsatt tillater sending uten autentisering så bør du fortsatt ikke gjøre det (selv hvis du kun sender til deg selv). Hos Telenor trenger ikke epostadresse og brukernavnet være det samme, men brukernavnet og passordet må stemme, og sendingen alene teller ikke på inaktivitet, så du må innom webmailen til Telenor av og til for å beholde kontoen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ali q skrev (7 minutter siden):

"Ingen" tillater u-autentisert sending lenger, og med god grunn.. De som fortsatte til det siste uten å kreve autentisering (ofte fordi de hadde kundene i eget kjernenett) ble ryktebasert bombet sønder og sammen nettopp fordi en eneste infisert PC kunne sende milliarder av eposter, noe som igjen medførte at de uten autentisering ikke fikk levert eposten siden alle andre SMTP-tilbydere blokkerte de som SPAM. Hvis Telia fortsatt tillater sending uten autentisering så bør du fortsatt ikke gjøre det (selv hvis du kun sender til deg selv). Hos Telenor trenger ikke epostadresse og brukernavnet være det samme, men brukernavnet og passordet må stemme, og sendingen alene teller ikke på inaktivitet, så du må innom webmailen til Telenor av og til for å beholde kontoen..

Jeg var kanskje litt utydelig i første post, men jeg får lagt inn brukernavn/passord med smtp serveren til telenor, men det er ikke noe valg for SSL/TLS og når jeg bruker SSL port og kamera trolig sender ukryptert så vil det vel fungere dårlig? Jeg får heller ikke valgt hvilken adresse det skal sendes fra, men det er gjerne ikke noe problem om det ikke trenger å stemme som du sier.

Men nå har jeg vært i kontakt med phonero kundeservice i dag og da kom det frem at jeg har fått et tvilling sim og ikke et data sim. Det kunne innimellom skap trøbbel med slike "enkle" enheter som viltkamera sa de på kundeservice så i morgen blir simkortet deaktivert som tvillingsim og aktivert som datasim så får vi se om det virker da. Alt annet oppsett var i følge de korrekt, men selv om kortet tilsynelatende virket i en smart telefon så kunne det gi problemer i et viltkamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...