Gå til innhold

Utvide nettverk/Internett tilgang


Anbefalte innlegg

Hei!

  • Har forsøkt meg hos flere elektronikk giganter, men har ikke fått noe som fungerer. Så da får vi prøve her :)

Problemet er som følger: Jeg har nedgravd kablet Internett inn til boligen, som går til et multimodem fra Telenor. Dette går til T-We boksen, og gir trådløst Internett i boligen.

Så bestemte vi oss for å bygge på huset med et par rom, og internettdekning og tv signaler nådde ikke frem. Så det kom en kar fra Telenor, strakk en kabel til rommet, og jeg har da mulighet til ENTEN Internett til PS4'n eller T-We boks. Ikke begge samtidig, da jeg må bruke kabelen til en av apparatene. I tillegg har jeg ikke mulighet til å bruke mobilen for å surfe på nett osv.

Så da kommer 1000-kroners spørsmålet:

HVA ER RIKTIG LØSNING HER??

Jeg ønsker da noe jeg kan få koblet BÅDE tv-boksen og PS4'n samtidig, slik at jeg slipper å koble om hele tiden. I tillegg vil jeg ha mulighet til å surfe på nettet med mobilen.

Fyr løs, eksperter!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En svitsj. Eks: https://www.komplett.no/product/879184/datautstyr/nettverk/switch/tp-link-tlsg105e-switch

Hvis det er type Elkjøp, Power e.l. du har vært innom, så ville jeg jo egentlig ha trodd at de også har gitt det svaret. 

Erfaringen min med TP-Link-svitsjene er også at de fungerer fint med IPTV (siden de har IGMP-støtte). Så vidt jeg forstår det, har du kun Ethernet-kabel til T-We-boksen, og da broadcast-tv levert via multicast. Det er det ikke alle svitsjer som støtter helt bra.

Lenke til kommentar
1 minute ago, keggen1975 said:

Ja, jeg fikk en sånn hos Power. Fungerte jo fint til PS4 og T-We. Men jeg fikk ikke mulighet til surfing på mobilen med denne, da den ikke gir noe trådløst nett

Ah. Leste litt raskt. Da trenger du også noe som gir bedre wifi-dekning. Hvis du har nyeste ruteren fra Telenor, kan man ta i bruk tilhørende mesh-løsning. Denne kan du da også koble til svitsjen du allerede har, hvilket vil være bedre enn at det er trådløs forbindelse mellom aksesspunktene i mesh-løsningen. Alternativt sette opp en tredjeparts meshløsning, f.eks. fra Netgear, Asus, Linksys etc. 

Tradisjonelle "dumme" WiFi-repeatere/extendere fraråder jeg generelt.

Lenke til kommentar
10 hours ago, keggen1975 said:

PS: Fikk en repeater av Elkjøp, men den fungerte ikke i det hele tatt. 300 mbps i nærheten av modemet, 140 mbps 3 meter unna, 60 mbps utenfor døra til påbygd rom, 15 mbps inne på rommet. Ikke tilfredsstillende....

Det er mye dårlig når det gjelder slike repeatere. Disse er gjerne bygget "billigst mulig" og svært mange støtter kun 2,4GHz-båndet. Nå vil naturligvis god plassering for slike også være viktig. F.eks. i ditt tilfelle, så ville man fått bedre ytelse om du koblet repeateren til med kabel, siden du har et kablet opplegg her.

Her ville jeg vel ha anbefalt å beholdt svitsjen, slik at TV-boks og annet som kunne kables gikk på dette. Om man f.eks. velger Telenors WiFi Forsterker mesh-løsning, så vil det være fordelsmessig om denne står tilkoblet svitsjen i stedet for at den har wifi-forbindelse til hovedruteren.

Lenke til kommentar

Kjøp en Asus router: https://www.komplett.no/search?q=asus+router

Har fungert bra for meg i alle år. Har gjort at jeg slipper å betale Telefon 39,- måneden for dems egen wifi router.

Kan også utvides til Mesh hvis det skulle være behov for bedre wifi dekning, og er nokså enkel å sette opp via enkel oppstarts oppsettet på dem.

Bør se etter en som starter med AX, da de har Wifi 6.

Har hatt både billig og dyre versjoner av de, og alle funker bra. De dyre har bedre antenner, og mer avanserte muligheter. De har også mulighet å sette port 4 til IPTV for TV dekoderene

Lenke til kommentar
23 minutes ago, AndersT2 said:

Har hatt både billig og dyre versjoner av de, og alle funker bra. De dyre har bedre antenner, og mer avanserte muligheter. De har også mulighet å sette port 4 til IPTV for TV dekoderene

Trenger ikke sette en spesifikk port. På Asus-ruterne trenger man bare å aktivere IGMP for Telenor sin IPTV-løsning. Hos aktører der IPTV går på eget vlan blir det relevant å bruke konfigurasjonsmulighetene på Asus-ruterne til å sette dette på en egen port.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...