Gå til innhold

Fitbit erfaringer. Ubrukt aktivitetsklokke defekt og avvist. .


Anbefalte innlegg

Leser om mye trøbbel med Fitbit etter kjøp av treningsklokkde. Bl.a. sidesensor som ikke virker og oppgradering (firmware) som får klokker til å bli ubrukelige. Mye av dette på Fitbit sitt eget fora. 

Sitter med en ubrukt treningsklokke med sidesensor som er defekt. Klokken er ubrukt, men liggende i eske en stund. 

Det viser seg at klokken har defekt ikke virkende sidesensor. Jeg tror Fitbit fint kan lese av av online på min konto og link til klokken at den ikke har vært brukt. 

Ble kjøp på Power på fysisk tilbudsbord. Ser nå at klokken er aktivert før jeg kjøpte den. Altså har noen testet den og trolig levert den inn på åpent kjøp. 

Klokken viser aktiveringsdato før jeg kjøpte den. Har selvsagt kvittering på min kjøpsdato. 

Hadde jeg tatt i bruk klokken umiddelbart hadde jeg nok lettere fått hjelp, med f eks åpent kjøp. Klokken var på tilbud og ble spontant kjøpt i april, for å ligge i esken til nå.

Jeg mener Fitbit kan se og lese av klokken og lett se at klokken først er i aktivitet nå. 

Dette var dyrkjøpt erfaring med Fitbit. 

Charge 4 avvist av Fitbit. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
plankeby skrev (42 minutter siden):

Det viser seg at klokken har defekt ikke virkende sidesensor.

Hvilken modell av Fitbit er dette? Jeg har hatt flere Fitbit opp gjennom årene, og har også hatt feil på noen. Ta kontakt med Fitbit support, så får du ny klokke derfra. Hvis det er over 1 år siden den var aktivert, og de prøver å avvise garanti, henviser du til norsk reklamasjonsrett på 5 år. Billig (og også dyr) elektronikk er ikke feilfri.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
zanta skrev (13 minutter siden):

Hvilken modell av Fitbit er dette? Jeg har hatt flere Fitbit opp gjennom årene, og har også hatt feil på noen. Ta kontakt med Fitbit support, så får du ny klokke derfra. Hvis det er over 1 år siden den var aktivert, og de prøver å avvise garanti, henviser du til norsk reklamasjonsrett på 5 år. Billig (og også dyr) elektronikk er ikke feilfri.

Jeg har full kvittering på når den er ny i 2022. Men Power har solgt en klokke som viser den er aktivert 11 måneder før mitt kjøp. 

I tillegg er jeg svært sikker på at Fitbit ser at klokken ikke har vært i bruk, appen har nok logg online på det. 

Men å krangle med et selskap i utlandet er det vel ikke verdt. Skal ta turen til Power. De vil også se at klokken er som ny. 

Charge 4 

Var uklar i første post. Fitbit avviser saken. Slik man ser mange har fått på Fitbit sitt forum, der flere f. eks. har fått batteri feil på under to år gamle klokker etter de installerte siste firmware. 

Håper Power ordner opp. Kjedelig når varen er ny og ubrukt av meg.

Skal ikke klage på Power ennå, de skal først få mulighet til å ordne opp. Klokken har nok vært ute en gang før og kommet tilbake på åpent kjøp?

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (9 minutter siden):

Men å krangle med et selskap i utlandet er det vel ikke verdt. Skal ta turen til Power. De vil også se at klokken er som ny. 

Siste Fitbit jeg hadde feil på var kjøpt på Power. De tok ikke imot klokken i butikken, men henviste til Fitbit support. Var enkelt og raskt å få en ny derfra.

Charge 4 er en eldre modell, Charge 5 ble lansert i 2021. Charge 4 har en skjerm som IMO er ubrukelig utendørs i sollys, som øvrige eldre modeller fra Fitbit. Charge 5 har AMOLED, og funker under alle forhold.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
zanta skrev (3 minutter siden):

Siste Fitbit jeg hadde feil på var kjøpt på Power. De tok ikke imot klokken i butikken, men henviste til Fitbit support. Var enkelt og raskt å få en ny derfra.

Charge 4 er en eldre modell, Charge 5 ble lansert i 2021. Charge 4 har en skjerm som IMO er ubrukelig utendørs i sollys, som øvrige eldre modeller fra Fitbit. Charge 5 har AMOLED, og funker under alle forhold.

Charge 4 er ny for meg og holder til mitt bruk. Hver krone er veldig mye verdt her, slo da til på tilbud. 

En ny vare innenfor Fitbit sin garantitid på ett år ref kjøpskvittering og ubrukt av meg (det vil dem se online). Da er det tragisk. Men Power bør her rydde i at den har solgt en klokke aktivert leeenge før mitt kjøp. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Svein M skrev (Akkurat nå):

Det er dato du har kjøpt den som gjelder for garanti og reklamasjoner. Er det feil med produktet så må de enten reparere eller erstatte produktet.

Ja. Men Fitbit viser til at klokken er aktivert 9 mnd før mitt kjøp av den. 

De kan jo peke på meg som luring med å ha skaffet kvittering fra andre eller noe. 

 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 time siden):

Ble kjøp på Power på fysisk tilbudsbord. Ser nå at klokken er aktivert før jeg kjøpte den. Altså har noen testet den og trolig levert den inn på åpent kjøp. 

Hvis den lå på tilbudsbordet, antar jeg at den var merket som B-vare og at man tydelig så at esken var åpnet. Uansett gjelder din reklamasjonsrett i 5 år etter DITT kjøp.

Lenke til kommentar
plankeby skrev (Akkurat nå):

Ja. Men Fitbit viser til at klokken er aktivert 9 mnd før mitt kjøp av den. 

De kan jo peke på meg som luring med å ha skaffet kvittering fra andre eller noe. 

 Uansett gjelder din reklamasjonsrett i 5 år etter DITT kjøp. Charge 4 ble lansert i mars 2020, så den kan umulig være utenfor reklamasjonsretten uansett om du har kvittering eller ikke.

Lenke til kommentar
zanta skrev (6 minutter siden):

Første gang gjør de de, da de som sitter der ikke er kjent med norsk forbrukerkjøpslov, og forholder seg til 1 års garanti som Fitbit gir. Vis til den, så får du ny.

Ok. Skal svare igjen. Som nevnt så ser dem jo online at klokken er ubrukt også. Derfor jeg reagerer på avvisning. Tipper den kan se historikk på klokken. 

Prøver igjen der. Reklamasjonsrett på 5 år på slik enhet syntes selv jeg nesten er urimelig.... 😊 

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
zanta skrev (5 minutter siden):

Det må de. Men min erfaring er at det går raskere å ta det med Fitbit support.

Skal det. Dette vil da desverre ta uker, skal starte å trene nå 😊 (ut februar prøvetilbud på et senter). Så blir det å bruke apparater ute i park o.l. håper jeg. 

Dem viser til ekstra lang svartid på Fitbit grunnet høyt trykk på henvendelser.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Litt OT: Min erfaring med Fitbit er at kvaliteten har gått nedover de siste årene, spesielt etter at de ble kjøpt opp av Google. Jeg har brukt andre merker også, men har gått over til Garmin nå. Har hatt feil på en Garmin også, men de er så store at de har support i Norge (Moss?), så servicegraden er mange hakk bedre enn Fitbit.

Lenke til kommentar
zanta skrev (47 minutter siden):

Litt OT: Min erfaring med Fitbit er at kvaliteten har gått nedover de siste årene, spesielt etter at de ble kjøpt opp av Google. Jeg har brukt andre merker også, men har gått over til Garmin nå. Har hatt feil på en Garmin også, men de er så store at de har support i Norge (Moss?), så servicegraden er mange hakk bedre enn Fitbit.

Har bare hatt topp erfaring med Garmin selv. Hatt ulike GPSer derfra siste 18 år... At firmaer faktisk har personer i Norge eller Sverige hjelper ofte mye.

Å prate med support i India og lignende, nå også på delvis norsk med dataoversetting eller delvis norsktalende, kan skape hodebry.

Garmin har lokale i Moss ja, stort bygg inntil E6. Med forbehold om dem har flyttet siste 5-6 mnd... 

Telefonsupport er ofte gull verdt, mye raskere oppklaring av en sak i dialog.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdaterer med å informere om at det har vært null respons fra Fitbit, 9 dager siden jeg henvendte meg med mail til kundeservice via Fitbit sine sider. 

Ny ubrukt klokke. Skal ta turen til Power og be om ny der.

Kundeservicen til Fitbit står til stryk. Burde ha skjedd noe på 9 dager.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (16 timer siden):

Oppdaterer med å informere om at det har vært null respons fra Fitbit, 9 dager siden jeg henvendte meg med mail til kundeservice via Fitbit sine sider. 

Ny ubrukt klokke. Skal ta turen til Power og be om ny der.

Kundeservicen til Fitbit står til stryk. Burde ha skjedd noe på 9 dager.

Skuffende dårlig fra Fitbit. Jeg har fått 2-3 nye klokker fra dem pga feil de siste årene, og det har ikke tatt lang tid fra jeg sendte inn henvendelsen til ny klokke var på vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...