Gå til innhold

Oppgradering eller ny pc?


B.H.H

Anbefalte innlegg

Hei,

Ikke helt oppdatert innen pc lenger og søker derfor råd her.

Har følgende oppsett:

-Mist 800W PSU(Kjøpt i 2011, men fungerer som den skal)

-ASUS ROG Strix Z270H Gaming, Socket-1151

-HyperX FURY DDR4 2133MHz 2x8GB

-Intel i5-6600K med vannkjøling

-Gainward GeForce GTX 580 1536MB PhysX

 

Er klar over at grafikkkort her er den største flaskehalsen. Tenkte på å kjøpe et RTX3070 feks samt raskere 2x16gb minne, for så overklokke cpu. Eller vil cpu være en flaskehals her uansett? Lurer også på om Mist psu fortsatt er bra nok? Ang harddisk skal jeg uansett ha ny ssd m2.

Skall i hovedsak drive Warzone2 i minimum 2560x1440, ellers kan det bli noen andre spill med tiden også som er mere krevende.

Alternativet er jo å kjøpe en komplett ny. 

Håper noe har gode råd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok ha belaget meg på å kjøpe alt nytt. 4 kjerner er for lite i dag til multiplayer spill, og en 12 år gammel PSU av ukjent merke er ikke noe jeg ville ha brukt med nyere komponenter. Visst den plutselig skulle ryke så kan den ta med seg annen maskinvare, og da sliter du med å få noe på garanti.

 

Lenke til kommentar
TheKims skrev (14 minutter siden):

Jeg ville nok ha belaget meg på å kjøpe alt nytt. 4 kjerner er for lite i dag til multiplayer spill, og en 12 år gammel PSU av ukjent merke er ikke noe jeg ville ha brukt med nyere komponenter. Visst den plutselig skulle ryke så kan den ta med seg annen maskinvare, og da sliter du med å få noe på garanti.

 

Det er sant, Mist var vel et norsk merke som var kjent for å levere bra psu'er men uansett gammelt og vet jo ikke om den leverer stabil spenning lengre.

Ang graffikkort, hva som er å anbefale i mellomklassen der? RTX3070/3070Ti? Evt har Amd noe bra alternativer?

Lenke til kommentar
nagina skrev (9 minutter siden):

Husker jeg rett så solgte Microplex Mist PSUer (nå kjøpt av multicom?) eies av Komplett? men de var gode i sin tid, spesielt 500w som var plenty for PCer da, men her må du nok bytte alt så si, dessverre.
Warzone2? Da er nok AMD veien å gå.

Ja, tror jeg kjøpte den på Microplex.

Du sier AMD, tenker du både grafikk og Cpu? Har sett på Ryzen 5 7600X AM5, ser ut som mye for pengene?

Lenke til kommentar
B.H.H skrev (1 time siden):

Ja, tror jeg kjøpte den på Microplex.

Du sier AMD, tenker du både grafikk og Cpu? Har sett på Ryzen 5 7600X AM5, ser ut som mye for pengene?

Det er en solid CPU, men hovedkort er fortsatt veldig dyrt på AM5 plattformen. Visst man går for Intel (13600K) og DDR4 så blir det en billigere oppgradering, samt at man får med 8 ekstra fattigmanns kjerner og 4 ekstra tråder. 

Fordelen med AM5 er at du har støtte for nye CPUer frem til 2025, og kanskje lengere. Så det kan bli billigere i lengden da du ikke trenger å bytte Hovedkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...