Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte forgasser til en annen type - rett frem eller fallgruver?


Anbefalte innlegg

Tenkte dette emnet er nok bedre tjent med en egen tråd. Har allerede gått grundig igjennom tenningssystem og forgasser som beskrevet her.

TL;DR: Forgasseren er overhalt flere ganger, byttet med en annen originalforgasser og overhalt av en tredjepart. Tar fortsatt inn falskluft.

Siden jeg allerede er oppe i fem siffer på kostnadene rundt dette, så er jeg lite fristet å gå løs på enda en originalforgasser. Grunnet alderen på bilen (1958-modell Volvo Amazon), så er vel sannsynligheten ganske stor at neste forgasser har samme problem. Jeg ønsker derfor heller å legge penger i en moderende fabrikkny forgasser. Skulle det oppstå problemer så har jeg i det minste garanti.

Jeg er ikke ute etter trimming, og ønsker aller helst like bra eller bedre drivstofføkonomi.

Jeg har hørt ordet Weber ofte dukke opp i forbindelse med forgasserbytte. Har søkt litt rundt, men har ikke funnet en forhandler som har et bredt utvalg. Heller ikke en katalog slik jeg kan finne frem en modell som ligner på den originale forgasseren. Har komt over Dellorto, Weber, Fajs og et par andre i farten jeg ikke husker navnet på, men fellesnevneren er at disse er drastisk ulike den originale forgasseren. Det aller meste har to spjeld.

Er dette så enkelt som å kjøpe en vilkårlig forgasser, lage en overgang til manifolden, modifisere bensintilførselen og staget fra gasspedalen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke er ute etter at bilen skal fremstå som 100% original så burde du heller vurdere innsprøytning og elektronisk tenning, det finnes sett å få kjøpt til B16 motoren.

Du kan selvfølgelig bruke en Weber 32/34, det er bra forgassere men innsprøytning er så mye enklere.  

Lenke til kommentar

Amazonklubben har et forum, men det er ganske dødt. Var innom en lokal veteranbilklubb, men var ikke direkte en varm velkomst der. En typisk respons har vært "nei, er mye bedre med original forgasser" for så å bli overrasket når jeg legger frem hele prosessen jeg har vært igjennom. Han ene beskrev forgasseren som at den var laget for å ikke være vennlig å jobbe med.

Spørsmålet her var ikke ment å være en oppskrift spesifikt for min bil, men et generelt spørsmål rundt forgassere. Jeg har lite erfaring med dette, så er usikker hvor vitenskaplig det er å bytte. Når jeg har sett amerikanere på YouTube holde på, så fremstår dette som veldig enkelt. Skulle tro det bare er å få laget overganger slik den kan boltes fast, men for alt jeg vet så er det mye mer bak prosessen en det gis uttrykk for.

Jeg er ikke fremmed for å gå veien med innsprøytning. Når jeg registrerte bilen så ba jeg spesifikt om å ikke få den registrert som bevaringsverdig. Dette i tilfelle ombygginger blir nødvendig, noe kontrolløren hos Statens Vegvesen hadde full forståelse for. Likevel må jeg innrømme at litt av sjarmen er at det ikke er en eneste transistor i bilen, så det blir siste utvei for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...