Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå er det 4 år siden sist jeg bygde PC, så er litt rusten på området. Skal ha en kraftig maskin som skal brukes til redigering av foto i Lightroom og Photoshop etc. Har kommet frem til følgende oppsett, men mangler RAM. Skal ha 64 Gb og tenker 3600 mhz CL16, men er litt grønn der... Innspill?

Jeg er forøvrig ikke optatt av at PC skal se ut som et diskotek. :)

Anng. Ram. Har det noe å si om man velger 2x32 eller 8x16 Gb brikker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor gå for ny CPU med gammel ram?

Bedre å velge hovedkort som støtter DDR5 i stedet?

Bedre å gå for 2x32 enn flere brikker, noen hovedkort/CPUer kan være litt kresne på flere brikker når man setter de til hastigheten de er merket med, noe man MÅ gjøre selv i BIOS.

Med 2x32, så er også muligheten til å doble minnet igjen hvis det skulle være behov, mener å huske de nye med DDR5 støtter opptil 128GB

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (5 minutter siden):

Hvorfor gå for ny CPU med gammel ram?

Bedre å velge hovedkort som støtter DDR5 i stedet?

Bedre å gå for 2x32 enn flere brikker, noen hovedkort/CPUer kan være litt kresne på flere brikker når man setter de til hastigheten de er merket med, noe man MÅ gjøre selv i BIOS.

Med 2x32, så er også muligheten til å doble minnet igjen hvis det skulle være behov, mener å huske de nye med DDR5 støtter opptil 128GB

Jeg leste/så på youtube en del om DDR4 vs DDR5 og kom frem til at det i praksis ikke var noe å hente på DDR5, samt at det er en del dyrere. Jeg ønsker hovedkort med minimum 4 M.2 spor. 

Takk for svar ellers. Er det risikabelt å gå for RAM-brikker som ikke er listet i QVL listen til det spesifikke kortet? De tester vel ikke ALT?

Lenke til kommentar
Espen Bergersen skrev (45 minutter siden):

Jeg leste/så på youtube en del om DDR4 vs DDR5 og kom frem til at det i praksis ikke var noe å hente på DDR5, samt at det er en del dyrere.

Her må du se på når artiklene/videoene be utgitt.
Det stemmer ikke lengre at DDR5 er bortkastet.
Det er litt dyrere men nå får du mye mer effekt av DDR5 en 4.
Det dem sammenlignet før var den beste DDR4 mot den dårligste DDR5 og der var det liten forskjeld.

Men i dag er det noe helt annet.
Skulle jeg bygget nytt i dag hadde jeg valgt DDR5 uten tvil.
For et år siden mens DDR5 ennå var nytt? da hadde jeg vurdert DDR4

 

Lenke til kommentar
Eskove skrev (Akkurat nå):

Her må du se på når artiklene/videoene be utgitt.
Det stemmer ikke lengre at DDR5 er bortkastet.
Det er litt dyrere men nå får du mye mer effekt av DDR5 en 4.
Det dem sammenlignet før var den beste DDR4 mot den dårligste DDR5 og der var det liten forskjeld.

Men i dag er det noe helt annet.
Skulle jeg bygget nytt i dag hadde jeg valgt DDR5 uten tvil.
For et år siden mens DDR5 ennå var nytt? da hadde jeg vurdert DDR4

 

Jeg tok hensyn til datoene, men det har kanskje skjedd mye på kort tid her. Da må jeg se på det igjen... Hvor mange % raskere snakker vi om? Hvilken type DDR5 RAM vil du anbefale som er raskere enn DDR4 3600 med CL16? Hastigheten på den er 8,9 ns. Noe annet enn hastighet jeg må se på?

Lenke til kommentar
Espen Bergersen skrev (2 minutter siden):

Jeg tok hensyn til datoene, men det har kanskje skjedd mye på kort tid her. Da må jeg se på det igjen... Hvor mange % raskere snakker vi om? Hvilken type DDR5 RAM vil du anbefale som er raskere enn DDR4 3600 med CL16? Hastigheten på den er 8,9 ns. Noe annet enn hastighet jeg må se på?

Prisene har endret seg kraftig på kort tid.
Utvalget av brikker med DDR5 har utviklet seg kraftig på kort tid.
Jeg husker en kammerat som er Early Adoptor som slet med å få DDR5brikker for 2-3 år siden.
Nå er utvalget fenomenalt og prisdifferansen er mye mindre.

Jeg kan ikke svare deg på hvilke brikker du burde velge, men det er også mer fremtidsrettet med DDR5 om du vil øke mengden RAM etter en tid.
Det er fremdeles dyrere med DDR5 en 4, men ikke i nærheten hvordan det var for et års tid siden.

Når testere tester nye kort or CPU'er og dem sammenligner samme CDU/GPU med DDR4 og DDR5 så er det faktisk overraskende mye forskjell på den totale ytelsen.
Når du skal bruke penger på I9- er det for ille å spare noen kroner på billig ram. Spesielt siden I9 klarer å utnytte DDR5 mye bedre en rimelige prosessorer. 

Lenke til kommentar
Eskove skrev (5 timer siden):

Prisene har endret seg kraftig på kort tid.
Utvalget av brikker med DDR5 har utviklet seg kraftig på kort tid.
Jeg husker en kammerat som er Early Adoptor som slet med å få DDR5brikker for 2-3 år siden.
Nå er utvalget fenomenalt og prisdifferansen er mye mindre.

Jeg kan ikke svare deg på hvilke brikker du burde velge, men det er også mer fremtidsrettet med DDR5 om du vil øke mengden RAM etter en tid.
Det er fremdeles dyrere med DDR5 en 4, men ikke i nærheten hvordan det var for et års tid siden.

Når testere tester nye kort or CPU'er og dem sammenligner samme CDU/GPU med DDR4 og DDR5 så er det faktisk overraskende mye forskjell på den totale ytelsen.
Når du skal bruke penger på I9- er det for ille å spare noen kroner på billig ram. Spesielt siden I9 klarer å utnytte DDR5 mye bedre en rimelige prosessorer. 

Det er ikke mange 64 gb sett å oppdrive ser det ut til...så da tror jeg valget er tatt. De siste videoene/testene jeg har sett på youtube sier også at det ikke er mye å hente. Tror ikke jeg skal tenke så mye på fremtiden. Neste gang jeg bygger nytt, har vi nok DDR6  :D Men takk for innspill!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er fortsatt en del forskjell i pris på ddr4 vs ddr5. Da jeg oppgradere maskinen min med intel 12 serie cpu og nytt hovedkort så gikk jeg for ddr4 pga pris vs ytelse ikke stod i stil på ddr5. Selv ved ddr5 6000 vs ddr4 3600 er forskjellen i spillytelse som regel ikke mer enn noen få prosent. Kanskje ved neste større oppgradering så har prisene modnet mer, og raskere brikker tilgjengelig. Men det er en del år fram i tid for min del. Ddr4 er ganske bra priset for tiden. 32GB 3600Mhz for 11-1200👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...