Gå til innhold

Europas store strømregning


XIFXEGLO

Anbefalte innlegg

Hei, 

jeg vet ikke om dette er helt den rette plassen, men er her er det noe jeg ikke forstår

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/europas-giga-regning-enda-vanskeligere/78099895

Altså: Europa er på vei inn i resesjon på grunn av høye strømpriser. 

Jeg aner ikke hvordan eierskapet er ute i europa, men her i Norge så har mye kraftproduksjon kommunale/statlige eiere. Staten håver inn i den ene bukselommen og betaler ut subsidier fra den andre, sånn omtrent.  Norge AS kommer ikke til å gå konkurs på grunn av strømpriser. 

Men resten av Europa kan altså det ifølge ekspertene. 

Er det da sånn at det er en større andel av private eiere i Europa? Hvem er disse? Hvorfor er ikke de på toppen av Blombergs lister av verdens rikeste?  Hvor er pengene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, XIFXEGLO said:

Er det da sånn at det er en større andel av private eiere i Europa? Hvem er disse? Hvorfor er ikke de på toppen av Blombergs lister av verdens rikeste?  Hvor er pengene?

Her kan man svare veldig langt, så jeg forenkler det stor del.

Strømmen er stort sett dyr i Europa på grunn av dyr gass og dyrt kull. Så pengene går stort sett videre fra eierene av kraftverk til dem de kjøper gass og kull av. Unntaket er de som produserer med sol og vind - men som regel er strømprisen betraktelig lavere i de timene de produserer mye. Så merinntekten eierene av vind og sol er ikke så ekstrem.


I starten av 2022 var Russland den største leverandøren av Gass til Europa, men utover året har den Russiske andelen falt betraktelig, og Norge er nå det største landet som Tyskland kjøper gass fra.

De kjøper også gass som kommer på skip fra USA/Asia til LNG terminaler i Nederland, også frakta i rør til Tyskland.

Så det enkle svaret på "Hvor er pengene?" er at det går til de som lager gass, deriblant selskaper som driver i Norge, og den norske stat via skatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
49 minutes ago, MegaMann2 said:

Her kan man svare veldig langt, så jeg forenkler det stor del.

Strømmen er stort sett dyr i Europa på grunn av dyr gass og dyrt kull. Så pengene går stort sett videre fra eierene av kraftverk til dem de kjøper gass og kull av. Unntaket er de som produserer med sol og vind - men som regel er strømprisen betraktelig lavere i de timene de produserer mye. Så merinntekten eierene av vind og sol er ikke så ekstrem.


I starten av 2022 var Russland den største leverandøren av Gass til Europa, men utover året har den Russiske andelen falt betraktelig, og Norge er nå det største landet som Tyskland kjøper gass fra.

De kjøper også gass som kommer på skip fra USA/Asia til LNG terminaler i Nederland, også frakta i rør til Tyskland.

Så det enkle svaret på "Hvor er pengene?" er at det går til de som lager gass, deriblant selskaper som driver i Norge, og den norske stat via skatt.

Nei, dette er ikke hele forklaringen, i såfall er det forsvunnet i forenklingen. 

I atikkelen beskriver man en kostnad på 9900 milliarder NOK. Det er temmelig nøyaktig ett oljefond. Hvis det var slik, så ville jo Europa betalt Norge tusenvis av milliarder da vi står nå som største eksportør. Men slik er det ikke 

https://www.norskpetroleum.no/en/production-and-exports/exports-of-oil-and-gas/ oppgir at Norges totale gasseksport var på 475 milliarder NOK. I prinsippet en null for lite. Hvor er de andre 9500 milliardene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...