Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nybegynner spørsmål om varmegjenvinning i Flexit anlegg


Anbefalte innlegg

Håper dere kan hjelpe meg med noen spørsmål relatert til oppvarming og balansert ventilasjon :) Jeg har svært lite erfaring med temaet, so bear with me..
 
Litt bakgrunn: tomannsbolig som ble bygget i 2015 (Tek14??) med Flexit UNI 2 balansert ventilasjon med CI 60 panel og roterende varmegjenvinner med angivelig 85% gjenvinning. Innstillingene på CI 60 panel: ventilasjonsstyrke normal, airflow i Normal modus til/-utluft ca. 75/75%, ettervarming på temperatur 22 grader. Oppvarming foregår ellers med gulvvarme i gangen og bad. 3 soverom i 1. etasje. Peis og panelovn i stue (2. etasje).
 
Den siste tiden har det vært spesielt kaldt og vi har prøvd å varme opp soverommene vha gulvvarme i gangen ved siden av. Men, dersom man lukker døren vil temperatur inne på soverommet krype ned fra 19 til 15-16 C. Dette gjorde meg til å tenke på hvor effektivt Flexit systemet egentlig er.
 
Spørsmål:
1. Ettersom jeg forstår vil ettervarmeren slå inn dersom temperaturen etter gjenvinneren ligger under innstilt grense (22 C). Hvordan kan da temperaturen på soverom falle helt til 15 grader? Selv når det er kaldt vil jeg forvente en noe bedre effekt. 
 
2. Vil det kunne hjelpe å endre termostaten til en høyere temperatur, f eks 25 C?
 
3. Eller senke ventilasjonsstyrke til laveste modus for å optimalisere varmegjenvinning (som egentlig frarådes av leverandør når huset er i bruk)?
 
4. Innstillingene for airflow i Normal modus: skal disse endres i det hele tatt, eller er det forbeholdt montøren?
 
5. Det har så vidt jeg vet ikke vært utført service på anlegget siden det ble installert i 2015. Jeg har selv nylig renset avtrekkskanalene for støv der hvor jeg kom til med støvsugerslangen. Bør det utføres en kontroll av anlegget for å se om alt funker som normalt? CI 60 panelet viser dessverre ingen avansert monitorering mtp. målt temperatur av tilluft etc.
 
 
Ellers har jeg begynt å se etter varmepumper, siden dette virker som en dårlig løsning..
 
På forhånd takk for hjelpen! ❤️
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke meningen at ettervarmen til flexit skal varme opp huset, det skal kun gi comfort-varme til rommene slik at det ikke kommer ut iskald luft fra ventilasjonsanlegget når det er kaldt.

Så ja, det er en dårlig løsning for å varme opp huset, men en god løsning for å ventilere huset, slik det er meningen det skal.
Du må bruke en annen kilde til å varme opp og evt. kjøle ned huset, en varmepumpe er godt egnet :)

Lenke til kommentar

Du sier det ikke utført noe service - Betyr det at du heller ikke har byttet filter på aggregatet? Det bør gjøres minst 1 gang i året.

Er du sikker på at aggregatet har varmeelement? Det er typisk et tilvalg på disse aggregatene og ikke alle har dette. I tillegg må det skrus på fra betjeningspanelet.

Som andre er inne på her, det er ikke meningen å varme opp til full komforttemperatur. Anbefalingen er faktisk å ha tillufttemperatur ca. 3 grader lavere enn innetemperatur for å bedre blanding av tilluften (så vidt jeg har skjønt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...