Gå til innhold

Er det farlig å koble jordede kabler til en ujordet stikkontakt?


Gjest Slettet-F4GxcFLrtu

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-F4GxcFLrtu

Heisann, kort spørsmål her

Jeg bor i et eldre hus og jeg lurer på, er det farlig å koble til moderne jordede skøteledninger, og forgrenere
på en gammeldags stikkontakt som IKKE er jordet? Er det farlig? Vil det resultere i brann og kaos?
Jeg har selv brukt datamaskina og skjermen min på en skjøteledning på gammel stikkontakt uten problem siden 2014.
Det var ikke før i går jeg kjøpte meg en forgrener som faktisk var av jordet design.
Skjøteledninga jeg brukte før var ikke jordet

Endret av Slettet-F4GxcFLrtu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-F4GxcFLrtu
sedsberg skrev (29 minutter siden):

Jording har mest med faren for å få støt i tilfelle overledning. Veldig liten sjanse for det med moderne utstyr kjøpt i Norge. Spesielt i tørre rom.

Har du jordfeilbryter har du beskyttelse der selv om utstyret ikke er jordet.

OK. Så om man ser vekk ifra støt, så er det som regel ikke farlig å bruke jordede kabler/skjøteledinger på eldre ujordede stikkkontakter?

Endret av Slettet-F4GxcFLrtu
Lenke til kommentar

https://elsikkerhetsportalen.no/jordet-eller-ujordet/

Når du kobler en pc med jordet støpsel inn i en ujordet stikkontakt, så vil pc'en være ujordet og ikke ha forbindelse til jord. Dette går greit og er lov i eldre boliger forutsatt at det ikke finnes andre ledende deler med kontakt til jord i umiddelbar nærhet (såkalt ikke ledende omgivelser).

Det som kan være farlig er å blande jordet og ujordet utstyr i samme rom/område (se avsnittet "NB! Viktig avstand" i linken ovenfor).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-F4GxcFLrtu
Trilux skrev (23 minutter siden):

https://elsikkerhetsportalen.no/jordet-eller-ujordet/

Når du kobler en pc med jordet støpsel inn i en ujordet stikkontakt, så vil pc'en være ujordet og ikke ha forbindelse til jord. Dette går greit og er lov i eldre boliger forutsatt at det ikke finnes andre ledende deler med kontakt til jord i umiddelbar nærhet (såkalt ikke ledende omgivelser).

Det som kan være farlig er å blande jordet og ujordet utstyr i samme rom/område (se avsnittet "NB! Viktig avstand" i linken ovenfor).

Takk for info :) for å være litt informativ: det jeg gjør nå er å ha datamaskinen min koblet inn i en moderne jordet
skjøteledning, som går inn i en eldre ujordet stikkontakt :) jeg lurte på om det basically var farlig i seg selv og om det ville resultere i brann og kaos XD jeg er flink med dommedagstanker XD

Lenke til kommentar

PC'en tilkoblet ujordet stikkontakt vil være ujordet, men dette alene vil ikke starte en brann. Det er først når utstyret får en feil at det kan bli brannfarlig, men dette kan skje både med utstyr som er tilkoblet jord og utstyr som ikke er tilkoblet jord.

Sannsynligheten for brann i elektrisk utstyr er normalt veldig liten, men den finnes. Og siden det finnes mye elektrisk utstyr tilkoplet i de tusen hjem så vil noen få desverre oppleve at branner oppstår pga. feil på elektrisk utstyr. Man kan redusere sannsynligheten for at dette skjer ved å skru av eller koble fra utstyr når man ikke er tilstede og bruker det. Men sannsynligheten blir aldri null så lenge det finnes sikringsskap og elektrisitet i boligen. Derfor bør man ha brannvarsler og forsikring i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...