Gå til innhold

Erfaringer med 1-årige mastere i utlandet?


spm24/7

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er snart ferdig med bachelor og står mellom å gå rett på master eller ta et friår før jeg søker på master i Norge. Ønsker å enten reise rundt i Europa eller bosette meg i en europeisk by i perioden. Samtidig ønsker jeg å gjøre noe og ikke bare reise rundt uten mål og mening. Derfor vurderer jeg å ta et 1-årig master (fast i en by) eller reise rundt og ta dette nettbasert (et pluss er jo at jeg også kan få lån og stipend for dette). Derfor lurer jeg på følgende:

1. Er det noen som har erfaring med 1-årig master i utlandet? Fullfører de fleste faktisk dette på et år eller kreves det mer?

2. Hva vil en arbeidsgiver i Norge tenke om en 1-årig masterstudie?

3. Burde jeg gå for en 1-årig master eller blir det veldig intenst og vil ødelegge for opplevelsen av å bo i utlandet? Er kanskje norsk enkeltemne/årsstudium nettbasert bedre?

4. Dersom jeg går rett på den norske 2-årige masteren etter bacheloren og deretter reiser velger å reise et år vil arbeidsgiver da se på dette som hull på CV'en?

 

Setter pris på tanker og svar angående disse spørsmålene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du sjekke ut at den ettårige master du vil ta er godkjent i Norge. Noen masterutdanninger har krav om to år i Norge, selv om de kan tilbys som ett år i enkelte land. Altså at den må være tatt over to år i Norge eller utlandet ikke ett år.

Hva arbeidsgivere tenker blir spekulasjon. Enten imponert og du setter en meget høy standard for prestasjonsevne eller skepsis til innholdet i master. En har flere eksamener og innleveringer over to år. Det kan gi økt tillit til at man har fått med seg alt på en god måte?

Lykke til.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Burde være heilt uproblematisk i forhold til jobb så lenge du får utdanninga godkjent fullt ut i Norge.

Men det er heilt klart mykje meir krevjande sidan du skal ta 120 nye studiepoeng på halve tida. Dette vil nødvendigvis gå utover noko anna. Det sosiale livet må du rekne med blir redusert, tilsvarande vil du ha lite tid til overs til å gjere andre ting som å ta ein deltidsjobb. Eller så vil det gå utover karakterane når du har avgrensa med tid til å jobbe med faga. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...