Gå til innhold

Hva kostet Nintendo 8-bits da den først kom til Norge?


squiike

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prisen på konsollen var nærmere 2500 enn 5000, hvertfall. Jeg kjøpte en for alle sparepengene mine (med litt tilskudd fra foreldre), og det er ikke sjans til at en unge hadde klart å spare 5000 på den tida. Den lå nok et sted mellom 2000-2500.

Nye spill pleide å ligge på 499 eller 599. Avhengig av tittel og hvor du kjøpte dem. 

Endret av :utakt
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å svare på, ettersom prisen gikk ned etter hvert som konsollen ble eldre, og det fantes også forskjellige versjoner med og uten spill, og med forskjellig utstyr.

Vet ikke om dette hjelper så mye, men i USA kostet konsollen med to kontrollere, NES Zapper (gevær) og spillene Duck Hunt og Gyromite 180 dollar da den ble lansert i 1985. I 1985 fikk man cirka 8-9 kroner pr. dollar, så med andre ord cirka 1500-1600 kroner. Men det meste av elektronikk kostet en del mer i Norge på den tiden så :utakt sitt estimat på 2000-2500 høres sannsynlig ut.

Det var etter hvert også mulig å kjøpe kun selve konsollen for 90 dollar, men det var først i 1987.

Prisen på spill varierte mellom 10 og 60 dollar, men lå i gjennomsnitt på 40 dollar pr. stk.

Endret av Nukleosid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Commodore 64 kostet 2000 rundt 1987-1988, spillene til den kostet gjerne under 200. C64 spill fikk du ikke kjøpt på leketøysbutikker, men måtte kjøpes på feks Tanum.

Nes kostet også 2000 før alle de forskjellige pakkene med Zapper/SMB3/osv.

Spillene til Nes kostet fra 399 til 649. De eldste spillene som Punch Out og Excite Bike kostet 399, og de nyeste som Turtles 2 og Gremlins 2 kostet 649. Også var det spill i mellom som kostet 499, 549 og 599 

For 5000 kroner så kunne man få Amiga 500, som ble solgt som fullverdig datamaskin, men gjerne brukt som kun spillmaskin. Spillene der tror jeg kostet 2-300.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Husker at jeg sparte penger fra både bursdager og julegaver for å få råd til Super Mario 3, som jeg syns å huske jeg betalte over 700 kroner for en gang i 1992 eller 1993. Veldig mye penger den gang da - men virkelig verdt det. Tidenes nostalgitripp å spille det når jeg er på besøk hjemme hos gamlingene.

Jeg var tidvis misunnelig på en eldre gutt i gata som hadde en Commodore 64 (tror jeg det var?) og dro rundt til de andre C64-gutta for å kopiere spill fra kassett til kassett. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...