Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Innstilling flexit balansert ventilasjon


Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig ny leilighet som har flexit system. Vil helst ha det på en relativt grei og økonomisk innstilling. Står nå på 40% inn/ut og 20C og varme står på. Varmepumpa og golvvarme står på 21-23C avhengig av rom. Noen som har erfaring med det som har tips til innstillinger som gir relativt lavt forbruk, men grei ventilasjon? Standard stod inntak på 60%, da bråkte den mye, 40% er ment for lite folk i huset eller borte, men er lite folk der store deler av døgnet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting til ettertanke er at varmeveksleren til luftsystemet vil ha lavere virkningsgrad des lavere luftmengde enn har. Dette betyr at ja, man sparer noe på viftepådraget men selve varmeelementet i systemet må levere høyere effekt. Eksakt hvor mye du sparer i sum (mindre viftepådrag + lavere virkningsgrad) er jeg usikker på. 

Generelt blir formel for effekten som varmeelementet i Watt må ta:

Q = m*C_p*(T_in - T_ut) * (1-virkningsgrad).

Hvor:

m er total luftstrømmengde i m3/s
C_p er varmekapasitet til luft.
T_in/T_ut er inne/ute tempt.
Virkningsgrad er ikke unormalt å være ca. 0,8 ved maks. Antar at denne kan gå ned til kanskje 0,75 ved lavere luftmengder.


Et annet moment som er med ventilasjonen, er at man tar ut fuktig luft, og om enn ikke tar ut ved design condition så kan det hende at resterende av det opplevde inneklimaet blir dårligere.

Jeg foreslår heller at du får smartstyring ved at luftmengde og temp går noe ned når dere ikke er til stede, og har normal drift når dere er til stede.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ole_marius skrev (1 time siden):

En ting til ettertanke er at varmeveksleren til luftsystemet vil ha lavere virkningsgrad des lavere luftmengde enn har. Dette betyr at ja, man sparer noe på viftepådraget men selve varmeelementet i systemet må levere høyere effekt. Eksakt hvor mye du sparer i sum (mindre viftepådrag + lavere virkningsgrad) er jeg usikker på. 

Generelt blir formel for effekten som varmeelementet i Watt må ta:

Q = m*C_p*(T_in - T_ut) * (1-virkningsgrad).

Hvor:

m er total luftstrømmengde i m3/s
C_p er varmekapasitet til luft.
T_in/T_ut er inne/ute tempt.
Virkningsgrad er ikke unormalt å være ca. 0,8 ved maks. Antar at denne kan gå ned til kanskje 0,75 ved lavere luftmengder.


Et annet moment som er med ventilasjonen, er at man tar ut fuktig luft, og om enn ikke tar ut ved design condition så kan det hende at resterende av det opplevde inneklimaet blir dårligere.

Jeg foreslår heller at du får smartstyring ved at luftmengde og temp går noe ned når dere ikke er til stede, og har normal drift når dere er til stede.

Ok, takk for info, antok at jo mer luft som ble flytta, jo mer må varmes opp, men litt mer komplekst :) Er en viss balanse mellom støynivå pga nærliggende soverom, grei ventilasjon og relativt lavt energiforbruk. Kan se om det er rom for noe smartstyring, litt mye nytt dette.

Lenke til kommentar

Hvordan du setter opp dette er vel veldig avhengig av hvordan huset er formet og hvordan du vil ha det.

Selv har jeg varmen i min flexit avslått og benytter kun en varmepumpe som holder hele første etasje oppvarmet. I andre etasje har jeg kun soverom så der ønsker man gjerne å ha det kaldere.

Selv om du har varmen i flexiten avslått så vil den satte temperaturen bestemme hvor mye varmeveksleren skal gjennvinne av varmen den blåser ut.

Bruker hastighet 47% inn og 46% ut. Har for meg at det er lurt med litt overtrykk. 

Så har jeg Netatmo temperaturmålere i begge etasjene som gir mer varsel på telefonen om CO2 nivået er forhøyet. Skjer ofte når det er mye besøk og da skrur jeg opp ventilasjonen litt.

Flexiten skal forøvrig være nesten helt stille uansett hastighet. Min bråker en del og det ble værre og værre helt til en vifte døde helt. Når jeg fikk satt inn en ny var den helt stille og da innså jeg at den tydeligvis aldri var helt frisk før.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 28.11.2022 den 12.11):

Hvordan du setter opp dette er vel veldig avhengig av hvordan huset er formet og hvordan du vil ha det.

Selv har jeg varmen i min flexit avslått og benytter kun en varmepumpe som holder hele første etasje oppvarmet. I andre etasje har jeg kun soverom så der ønsker man gjerne å ha det kaldere.

Selv om du har varmen i flexiten avslått så vil den satte temperaturen bestemme hvor mye varmeveksleren skal gjennvinne av varmen den blåser ut.

Bruker hastighet 47% inn og 46% ut. Har for meg at det er lurt med litt overtrykk. 

Så har jeg Netatmo temperaturmålere i begge etasjene som gir mer varsel på telefonen om CO2 nivået er forhøyet. Skjer ofte når det er mye besøk og da skrur jeg opp ventilasjonen litt.

Flexiten skal forøvrig være nesten helt stille uansett hastighet. Min bråker en del og det ble værre og værre helt til en vifte døde helt. Når jeg fikk satt inn en ny var den helt stille og da innså jeg at den tydeligvis aldri var helt frisk før.

Ok, takk for info. Pga soverom vegg i vegg er 60% uaktuelt, hører 40 og, men mulig 45 kan gå, evt litt mer luft inn enn ut som deg? Hva bør temp stå på vs annen varme? Har VP på 23C og Flexit på 20 nå, litt golvvarme gang og vaskerom på 20C, Flexit er på vaskerom. Kan kanskje slå av varme på Flexit da, satte det på, men merker lite forskjell.

Lenke til kommentar

Her er mitt forslag for økonomisk kjøring om du anskaffer smartsystemet til Flexit. Om jeg bummer på spørsmålet ditt, så si i fra.

For luftvarmen så bør man ikke ha temperaturer under 16 grader, dette pga. uteluft som varmes opp ikke skal nå duggpunktstemperatur (fukt i anlegget). Så det å skru av varmen fra luften er ikke lurt.

ed tanke på dette så kan du ha:

Luftsystemet:
05:00-08:00 Lufttemp 20 grader pga komforttemp når man er våken og ute av sengen.
08:00-16:00 Lufttemp 17 grader og redusert luftmengde, dette pga. ingen er hjemme og man kan da gå ned i lufttemp.
16:00-23:00 Lufttemp 20 grader, normal drift.
23:00-05:00 Lufttemp 17 grader pga når man sover vil man ha det litt kaldere generelt.

For varmepumpen ha ca. det samme som luftsystemet. Husk at det kan ta tid å varme opp huset ved redusert tilstedeværelse /fravær. Derfor bør enn ca. 1 time før man kommer hjem få opp komforttemperaturen.

Gulvvarme bør holde seg på stabil 20 grader, dette pga man ønsker å unngå endring i indre spenning i gulvet. Ved for store varmeforskjeller kan man få sprekker i parkett.

En generell betraktning er at en varmepumpe har noe som heter COP (coefficient of performance). Dette tallet sier noe om forholdet mellom hvor mye varme som tilføres. Det forteller hvor mye varme pumpen klarer å produsere for hver watt som tilføres. Det betyr at om du bruker X-antall KWh i strøm for oppvarming, så gir varmepumpen litt mer varme enn effekten du bruker. For f.eks. luftaggeregat så har du forenklet brukt effekt = levert effekt, dvs. du har ikke COP fordelen som med Varmepumpe. For gulvvarme, om dere har koblet dette til sentralvarmeanlegg så er effekten levert varme lik spotpris for strøm. Så ut ifra hvordan jeg tolker forbrukt effekt varme, og levert effekt energi har du mest å hente ved å bruke varmepumpen. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...