Gå til innhold

Canton subwoofer med feil


Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel Canton subwoofer stående, mener at den er fra 80-tallet og er en ren passiv subb, kanskje tilhører den første generasjon subber. For ti-15 år siden gikk plutselig lufta ut av den, mens den var tilkoblet og spilte, ble den helt uten videre veldig mye svakere. Jeg koblet den bare fra uten å se noe mer på den. Nå har jeg funnet den fram igjen og synes det hadde vært artig å ha fått den til og virke som før.

Det er neppe noe galt med selve høyttalerelementet (driveren), det er nok i delefilteret feilen er å finne.

Subben er koblet slik at høyttalerledningene fra forsterkeren kobles rett inn på subben og så kobles de andre høyttalerne til subben.

Hvor skal jeg begynne å lete etter feilen? Skifte kondensatorene i delefilteret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kondensatorer er høypassfiltre, stort sett. Det er spolene som går til basselementet. Skal en del til før de ryker før spolen i elementet. Når kondensatorer feiler pleier det stort sett å være synlig. Enten ved at de er sprengt, sprekt eller lekker. Spoler pleier å lukte veldig brent, selv etter mange år.

Du kan prøve å koble utenom hele filteret og rett på subben.

Er flere ting som kan være feil. F.eks. selve spolen i elementet kan ha gått opp i liminga. Du kan teste ved å koble et 1,5V-batteri rett på elementet og se nøye om membranen beveger seg. Den skal bevege seg litt ut den ene veien og litt inn med batteriet koblet motsatt.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (11 minutter siden):

Kondensatorer er høypassfiltre, stort sett. Det er spolene som går til basselementet. Skal en del til før de ryker før spolen i elementet. Når kondensatorer feiler pleier det stort sett å være synlig. Enten ved at de er sprengt, sprekt eller lekker. Spoler pleier å lukte veldig brent, selv etter mange år.

Du kan prøve å koble utenom hele filteret og rett på subben.

Er flere ting som kan være feil. F.eks. selve spolen i elementet kan ha gått opp i liminga. Du kan teste ved å koble et 1,5V-batteri rett på elementet og se nøye om membranen beveger seg. Den skal bevege seg litt ut den ene veien og litt inn med batteriet koblet motsatt.

Jeg har åpnet subben, ikke noe galt å se, heller ikke lukter det brent.

Subben virker da, men lyden er svak: Du må skru tonekontrollen for bass helt opp, da ligner det litt på hvordan den låt før.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har kunnet slå fast at lyden som går til de andre høyttalerne er det ingen ting i veien med, klar og tydelig slik den aldri har vært. Men den delen av lydbilder som «beholdes» av subben er alt for svak, kanskje bare 20%, men også bassen er klar og fin.

Men jeg fant en video på YouTube, den handler om en aktiv sub, men kanskje er det noen idéer fra denne som også kan gjelde i mitt tilfelle, som at loddingene til spolene er litt «dodgy» (som vedkommende uttrykte det)? Se rundt 6:20 inn i videoen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...