Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

LED-pærer med G9-fot som støtter "gammeldags" dimmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er Elektriker, og har gjort flere forsøk på å finne gode LED lyskilder med G9 sokkel, foreløpig uten hell. 

Er spent på om noen andre har forslag, men det jeg råder folk til er å sky denne sokkelen som pesten, den var ikke helt god til halogen heller (pærene går ofte sikkert pga høy temperatur) 

Lenke til kommentar

Ikke G9 men jeg fikk en lyslist på kjøkkenet for snart 20 år siden med 15-20 5W G4 Halogen-pærer. Ganske fint men de har jo ikke veldig lang levetid og er ganske dyre så når jeg hadde jobbet meg gjennom haugen som elektrikeren etterlot ble jeg frustrert da jeg fant ut hvor lite økonomiske disse pærene var. Så jeg bestilte noen ledpærer fra østen (dealextreme). De funket greit og lot seg dimme men etter som jeg byttet stadig fler pærer med led begynte dimme-trafoen å krangle. Problemet var at led-pærene har mye lavere effekt og etter en stund gikk totaleffekt på pærene under spec for dimmetrafoen. Med flimring osv som resultat. Jeg har løst det på en ganske uelegant måte ved å koble inn et sett med effektmotstander paralellt med pærene. Mye  bortkastet varme men dimmetrafoen sluttet å krangle. 

Stort sett. Nå må jeg enten ta en runde til med effektmotstander eller bytte hele lyslisten med noe som er led fra bunn av. Noen forslag? Kjøkkenbenken er 3 m lang og har ventilator til siden for midten(blir da en list på 2+0,5m) og dimmeren styren med en standard enpol bryter med fjær.

Lenke til kommentar

Jeg tror litt av problemet er at G9 sokkel / pære er så fysisk små at de ikke har plass til god driver-elektronikk.

De beste pærene jeg har prøvd, husker jeg dessverre ikke produsent av, men de "jukset" og gjorde pæren større enn standard, det gjorde dessverre at den ikke passet i mange Armaturer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...