Gå til innhold

Mesh, Asus XT 8 eller Orbi rbk852 eller.. ?


Thools

Anbefalte innlegg

Har fiberlinje fra altibox på 1200mbit og pga relativt stor bolig (200m3) har jeg hatt første utgave Google wifi for å få dekning overalt. Men disse holder ikke mål, med ustabilt nett og til tider veldig lav hastighet. Med gaming/kino rom i kjeller som er omringet av mur er jeg avhengig av sterke wifi signal og god hastighet da det ikke er lagt opp kablet. 

Mange anbefaler xt8 ser jeg rundt omkring mens noen sier disse gir dårlig rekkevidde? Er da orbi et bedre alternativ? Eventuelt andre? 

Takker for alle svar 😊

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til en viss grad, kan det også være begrenset hva man i praksis får av forbedring når det er vanskelige byggmessige forhold. En del ting her er begrenset av hva som er lovlig sendestyrke. Nå vet jeg ikke hvor aggressivt Google WiFi prøver å bruke DFS-kanalene på 5GHz-båndet som har den høyeste sendestyrken.

Med andre ord, det kan være at man ender opp med å bruke mye penger på nytt utstyr, og får begrenset ut av det hvis radioforholdene er for dårlig. Antennedesign og hvor godt løsningen er for å "tolke data på et dårlig signal" vil naturligvis påvirke. Slik sett her er jo også WiFi 6 potensielt mer effektivt.

Plassering her blir også viktig. Husk at det nytter nødvendigvis spesielt å sette en mesh-satellitt på et sted der det allerede er dårlig forhold. Uten i praksis tegninger av huset med informasjon om hvor bredbånd er terminert i utgangspunktet, er det vanskelig å si noe om hvordan plasseringen burde være.

Så da er det også et spørsmål om hvor komplisert det vil være å få lagt kabel. Hos meg var det enkleste å legge kabelen på utsiden av huset (i mitt tilfelle da ut gjennom veggen der fiberen kommer inn, og så er kabelen lagt opp på loftet langs kledningen). I forbindelse med en kjeller kan det jo kanskje være mulighet for å ta inn kabel i forbindelse med ventil eller vindu. 

Hvis kabel blir hel umulig, kan det også være et spørsmål om Homeplug kan være en løsning. Nå vet jeg ikke helt her hvilken hastighet du mener du trenger nede i kjellerstuen. Hvilken hastighet man får med en god Homeplug-løsning vet man i praksis ikke før man har prøvd den i det aktuelle huset, og på de aktuelle stedene i huset.....

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...