Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tørketid for nybygg


Anbefalte innlegg

Hei! 
 

Har hatt et hus under bygging i høst, og det har regnet vanvittig mye! Det har flere ganger vært flere cm vann på gulvet (vannbestandige sponplater). Hele reisverket har blitt druknet i regn i flere uker. Nå er taket lagt og det er snart tid for å tette bygget. 
 

Men, her har jeg hørt forskjellig prosedyrer.. også forskjellige ting fra forskjellige håndverker og folk med peiling. 
 

Hvor lenge skal et nybygg som har vært druknet i regn i mange uker tøre? Bunnsvillen etc har stått i flere mnd med lite tildekking. Så disse materialene har vært våte lenge. 
 

Jeg vet det er vanlig at nybygg blir utsatt for all slags vær, men det er tørkeprosessen her jeg er bekymret for. 
 

Firma som gjør jobben sier at de setter inn kraftige varmetørkere og at bygget blir tørt på et par dager. Også klart for å gjøres ferdig inne. 
 

Andre sier at dette må tørkes i flere uker, først med avfukter og deretter varme før man tenker på å isolere etc. 

Med min måler så varierer fukten i treverket fra 18% - over 30% noen steder. Nå står det ute fortsatt åpent og rekker aldri å tørke før neste regn. Hvor lang tid vil dette ta? Noen som har peiling? 
 

Jeg synes noen dager høres lite ut.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer vel også veldig ann på hvordan husbygger tørker huset på nå. Er det noen vifter eller er det skikkelige byggtørkere?

Samme skjedde med vår rekke i borretslaget. Så flere hull i sponplatene ved gulvbytte. Sannsynligvis byggerne som borret ut for å drenere bort alt vannet under bygging. Ryktet var samme som du beskriver. Idag er mer eller mindre alle rekkehusene plaget med knirk og ujevne gulv. Kjedelig. Men ser dette er en gjenganger ved alle som bygger bolig her vi bor. Værutsatt.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...