Gå til innhold

Synology DS416Play med ødelagt reset-knapp


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en NAS (DS416Play) med en reset-knapp som lever sitt eget litt. Hyppigere og hyppigere resetter nas`n seg tilbake til fabrikk-instillinger (data er heldigvis inntakt), og jeg må sette den opp på nytt. I følge loggen har den fysiske knappen blitt trykket inn, men det stemmer absolutt ikke med virkeligheten. Etter litt googling har jeg funnet ut av dette er et problem som flere har vært utsatt for på noen av enhetene fra Synology. En løsning som visstnok skal fungere er å skru hele dritten fra hverandre og fysisk fjerne knappen. Da jeg ikke har svart belte i hardware, er dette noe jeg vegrer meg for å gjøre. Jeg fant dog en annen (mulig) løsning i dag. Fila "Synodsdefault" er visstnok den som styrer reset-prosessen til enheten. Om jeg renamer denne fila til f.eks "_synodsdefault" så skal visstnok dette gjøre det umulig å resette NAS. Er det noen som kan bekrefte at dette vil funke? Stemmer det at jeg isåfall skal SSH inn på nas med admin og skrive "mv /usr/syno/sbin/synodsdefault /usr/syno/sbin/_synodsdefault". Eller må jeg ha en SUDO kommando foran?

Setter STOR pris på hjelp. Innkjøp av ny NAS er relativt kostbart....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke produktet, men kan si litt om den kommandoen "mv". Det er en move kommando som slik du skriver der endrer filnavnet på filen synodsdefault. Om du prøver uten SUDO og det kommer en feilmelding om at du ikke har rettigheter kan du prøve med SUDO.

Jeg kan tenke meg at systemet bruker den filen for å resette, og om den ikke finnes så blir det det ingen reset. Men jeg kjenner ikke til det.

Lenke til kommentar

Liten oppdatering her. Å endre filnavnet funka ikke i lengden. Systemet trodde fortsatt at reset-knappen ble trykket inn, noe som igjen medførte at NAS rebootet i tide og utide (dog uten resetting, så endring av fila hadde noe godt i seg). I går skrudde jeg enheten fra hverandre og fysisk dro vekk reset-modulen(?) fra hovedkortet. Har ikke hatt en eneste melding om reset etter dette. Hardware er med andre ord ødelagt, men jeg kan fortsatt resette NAS med SSH om jeg skulle ha behovet i fremtiden. Deilig å finne en løsning som ikke medførte kjøp av ny NAS 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...