Gå til innhold

Ulik eierandel


jkrls

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg og samboeren min skal kjøpe vår første bolig sammen, og fordi han eier egen bolig idag kommer han til å gå inn med en mye høyere egenandel enn meg. Tanken er at vi skal betale ned på lånet 50/50 og derfor blir det en ulik eierandel.

Etter hva vi har regnet oss frem til blir min andel av huset på 35% og hans på 65% 

Det som gjør meg usikker her er at det er mye som skal pusses opp, og det vil forhåpentligvis føre til en god verdiøkning. Da føles det urettferdig å "kun" få 35% av denne økningen når vi begge skal legge like mye penger, tid og arbeid i oppussingen. 

Tenker jeg feil her, eller hvordan har dere løst dette? :) Er det vanlig å dele verdiøkning 50% til tross for at vi begge har bidratt like mye til verdiøkningen? Min tanke er at vi begge selvsagt får tilbake egenandelen vi la inn, så han skal ha tilbake mer enn meg, men at eventuell verdiøkning deles på to.

Om han skal ha 65% av verdiøkning burde han også dekke 65% av utgifter knyttet til oppussing? Setter enormt pris på innspill 🤩

Ha en nydelig onsdag!

Endret av jkrls
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ulik eierandel er ganske styr, det bør dere unngå. Derfor ville jeg løst dette ved at dere har hvert deres lån som dere betjener hver for dere. (men med hverandre som medlånetakere)

Kjøpesum blir da delt på to, også går der inn med hver deres egenkapital på hver av lånene. Han får et mindre lån, du får et større men eierandelen blir 50/50 delt.

Ulempen med dette er at det blir et ekstra termingebyr som da øker den effektive renten litt.

Endret av MegaMann2
Lenke til kommentar
31 minutes ago, MegaMann2 said:

Ulik eierandel er ganske styr, det bør dere unngå. Derfor ville jeg løst dette ved at dere har hvert deres lån som dere betjener hver for dere. (men med hverandre som medlånetakere)

Kjøpesum blir da delt på to, også går der inn med hver deres egenkapital på hver av lånene. Han får et mindre lån, du får et større men eierandelen blir 50/50 delt.

Ulempen med dette er at det blir et ekstra termingebyr som da øker den effektive renten litt.

Det vil dessverre bli en ulik egenkapital, da jeg ikke har mulighet til å betjene lånet om vi skal dele det så eierandelen blir 50/50. Derfor er det jeg tenker mest på om det blir riktig at jeg da skal betale 50% av utgiftene til oppussingen som fører til verdiøkning, men kun få 35% av denne :)

Lenke til kommentar
jkrls skrev (22 timer siden):

Hei :)

Jeg og samboeren min skal kjøpe vår første bolig sammen, og fordi han eier egen bolig idag kommer han til å gå inn med en mye høyere egenandel enn meg. Tanken er at vi skal betale ned på lånet 50/50 og derfor blir det en ulik eierandel.

Etter hva vi har regnet oss frem til blir min andel av huset på 35% og hans på 65% 

Det som gjør meg usikker her er at det er mye som skal pusses opp, og det vil forhåpentligvis føre til en god verdiøkning. Da føles det urettferdig å "kun" få 35% av denne økningen når vi begge skal legge like mye penger, tid og arbeid i oppussingen. 

Tenker jeg feil her, eller hvordan har dere løst dette? :) Er det vanlig å dele verdiøkning 50% til tross for at vi begge har bidratt like mye til verdiøkningen? Min tanke er at vi begge selvsagt får tilbake egenandelen vi la inn, så han skal ha tilbake mer enn meg, men at eventuell verdiøkning deles på to.

Om han skal ha 65% av verdiøkning burde han også dekke 65% av utgifter knyttet til oppussing? Setter enormt pris på innspill 🤩

Ha en nydelig onsdag!

Finnes mange veier til mål.

Slik jeg og samboer gjorde det:

Jeg hadde 500k i egenkapital etter salg av egen bolig. Vi skulle eie 50/50 og betale ned 50/50.

Vi skrev under en kontrakt som gjør at ved evt brudd/salg.. Så får jeg tilbake mine 500k. veldig enkelt og greit.  På en måte kunne jeg tjent noen slanter på å heller investert de og vi hadde fått mindre leilighet eller evt vente til begge har spart likt, men på den andre siden så får man større leilighet og mest sannsynlig større gevinst ved salg også.

Jeg valgte å investere i forholdet uten å lage en økonomisk skjevbalanse som for mange kan tære hardt på forholdet over tid.  Og det har gagnet meg 10 år senere.. For uten samboeren hadde jeg ikke hatt det jeg har i dag.

Du har helt rett i at det blir urettferdig.  Jeg er så "heldig" å ha vært i begge situasjoner..Hvor partner har mye mer enn meg, og der hvor jeg har mye mer enn partner.  Da vet man hvordan det føles å være på begge sider og man klarer etter min mening å se alt litt tydeligere.

 

Jeg anbefaler dere begge å spørre dere selv : Vil du investere i forholdet? Eller deg selv.

For husk..Hvis dere varer livet ut, er det ikke kjipt å se tilbake at man ikke gjorde alt for at begge parter får noe ut av det?  Det er ikke bare de som har mest her i livet som har mest å gi..

 

Pessimistene vil si " Ja hva med de som gikk inn med alt og dama var utro etter 2 år og stakk av med fortjeneste som burde vært min?"   Til de sier jeg alltid.  " Nå er du en erfaring rikere, det er verdt mer "

Endret av LD93
Lenke til kommentar

Vi er litt i samme situasjon. Jeg tjener mye mer enn samboer, og samboer har mye mindre egenkapital. Vi kommer til å løse det med 65-35 eierandel, og det samme med oppussingskostnader. Samboer betaler 35% av kostnadene, mens jeg 65%. Samboer vil få mindre verdi for arbeidstimene hvis disse blir delt 50/50, men av erfaring så blir det jeg som må inn med mest timer her uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...