Gå til innhold

Eljudne, Hel sin hall.


Alf Reidar

Anbefalte innlegg

I Gylvaginning i Snorres Edda fortelles det at Hel tar imot de som dør av sykdom og alderdom, i sin egen hall, Eljudne, og viser dem plass i dødsriket. Hun har flere store gårder omkranset av høye gjerder – her er det plass til grenseløst mange.

Og så er det og snakk om at det er 9 sirkler av Eljudne, der det blir verre og verre jo lenger inn i sirklene du kommer. Selv har jeg sett med egne syn en snødekt plass, mørkt som natten, med flere hus, store trær med tykk snø hengende i greinene. I noen av husene var det lys i vinduet, disse kjente jeg en ro og varme komme fra, så så jeg hus uten lys i vinduene å de kjentes ekkelt og kalde ut. Det er derfor jeg mener at om du har vært god her i Midgard så kommer du til å få et fint å varmt hus der i heimen din hos Hel, i Eljudne. Har du derimot ikke vært det, ja så får du et kalt og mørkt hus. Så er det jo de andre fæle plassene man kan komme til, om man har vært ekstra fæl, sånn som Muspelheim, Nåstrand, Utgard eller Jotunheim for å nevne noen. 

Men, det er og plasser for de som har vært gode her i Midgard. Som for eksempel Åsgard, Alfheim, Folkvang eller Fensal. I Valhall trenger de jo og folk til å servere mat og drikke til Einherjerene. Men, du kan og velge å bli værende i Midgard, om du har vært god her. Kanskje bo der dine forfedre hadde gård eller bodde, da havner jeg kanskje i de Tjekkiske skoger, for det jeg ser når jeg lurer på hvor jeg ender når jeg dør, ja det er grønn granskog, med mose, grass og en brunbjørn som vandrer rundt. Med et lite enmanns hus av tre stående i en åpen del av skogen. En DNA test jeg laster opp til GEDmatch viste at 50 desimaler av mitt DNA var funnet i Tjekkia og 50 desimaler i Middelhavet. Såvidt jeg vet er 50 desimaler DNA direkte eller veldig nær relasjon. Kan og hende jeg ender opp i Middelhavet på en øy. Vi får se, om vi sees.

Ting er, ganske bokstavelig talt, ikke så firkantet i Norrøn tro som vi blir fortalt, av de som prøver desperat å svartmale Åsatroen.

Så kan vi jo spørre; hvorfor er de så desperate etter å svartmale Åsatroen? Jo, for de vet den kraften som bor i den Norrøne viten, Seid, Galder og Runemagi. De vet hva som skjer når vi lærer å klare oss selv, holde sammen, være enige og påkalle de mektige kreftene til Æsene, Vanene og Runene. Når Hov reiser seg, så brenner det i hjertet hos alle Åsatro, å vi søker ro i Blot og offer, de gjør vinteren trygg for oss og driv alle onde makter på dør. 

 

Kva lerte du no?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alf Reidar skrev (4 timer siden):

En DNA test jeg laster opp til GEDmatch viste at 50 desimaler av mitt DNA var funnet i Tjekkia og 50 desimaler i Middelhavet. Såvidt jeg vet er 50 desimaler DNA direkte eller veldig nær relasjon. Kan og hende jeg ender opp i Middelhavet på en øy. Vi får se, om vi sees.

Jeg lurer på om du har misforstått ett eller annet her. Hva betyr «50 desimaler»?

Sitat

Ting er, ganske bokstavelig talt, ikke så firkantet i Norrøn tro som vi blir fortalt, av de som prøver desperat å svartmale Åsatroen.

Så kan vi jo spørre; hvorfor er de så desperate etter å svartmale Åsatroen?

Hvem er det som er «desperate etter å svartmale Åsatroen»? Regner du med enhver som ikke uten videre tror på de udokumenterte fantasifortellingene dine, eller har du reelle eksempler? 

Sitat

Jo, for de vet den kraften som bor i den Norrøne viten, Seid, Galder og Runemagi. De vet hva som skjer når vi lærer å klare oss selv, holde sammen, være enige og påkalle de mektige kreftene til Æsene, Vanene og Runene.

Er dette også fri fantasi, eller kan du dokumentere det, eller i det minste begrunne det på rasjonelt vis?

Sitat

Kva lerte du no?

At du ikke bryr deg om det finnes noen rasjonell grunn til å tro på disse fantasifortellingene, eller noe som indikerer at det ikke bare er fantasi, visste jeg allerede, og Edda har jeg lest tidligere, så for egen del lærte jeg nok ingenting.

Jeg synes det er helt i orden at du kommer med disse fortellingene, men når du også angriper de som ikke uten videre tror på hva som helst og kommer med udokumenterte beskyldninger, bør du kunne begrunne det, og med noe mer enn din egen innbilning av hva du tror andre tenker.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (17 timer siden):

Jeg lurer på om du har misforstått ett eller annet her. Hva betyr «50 desimaler»?

Hvem er det som er «desperate etter å svartmale Åsatroen»? Regner du med enhver som ikke uten videre tror på de udokumenterte fantasifortellingene dine, eller har du reelle eksempler? 

Er dette også fri fantasi, eller kan du dokumentere det, eller i det minste begrunne det på rasjonelt vis?

At du ikke bryr deg om det finnes noen rasjonell grunn til å tro på disse fantasifortellingene, eller noe som indikerer at det ikke bare er fantasi, visste jeg allerede, og Edda har jeg lest tidligere, så for egen del lærte jeg nok ingenting.

Jeg synes det er helt i orden at du kommer med disse fortellingene, men når du også angriper de som ikke uten videre tror på hva som helst og kommer med udokumenterte beskyldninger, bør du kunne begrunne det, og med noe mer enn din egen innbilning av hva du tror andre tenker.

At du følte deg angrepet av mine ord om Æsene og Vanene, ja det var ditt problem. Husker bare at det stod 50 ettelleranna som viste direkte nedstamming fra Tjekkia og Middelhavet. Noe som og forklarer hvorfor nidingen som mishandlet oss har blåe øyne, mens alle hans søsken har brune øyne og svart eller brunt hår.

Du prøver å provosere, det får du ikke til. Å når jeg skriver svartmale så mener jeg de som frenetisk prøver å gjøre Åsatroen til noe mørkt, farlig og ekkelt. Noe det ikke er i nærheten av å være. Du fabler om dokumentasjon, som dere vitenskaps mytologi følgere sier er eneste dere vil godta, det jeg har skrevet er jo dokumentasjon. "Du må ha fysiske bevis!!!" Skriker dere med skingrende stemme. Se rundt deg sier jeg da. Se på alt det som er, var og har blitt!  Se på hvordan alt må ha næring og vann for å leve, se hvordan greiner ligner blodårer, grass ligner hår som vokser ut og må klippes! 

Du skriker deg hås mot Åsatroen, men det virker mer som om du er redd for at vi har rett. For se på vitenskaps mytologien, der har dere hellige skrifter som ingen kan stille spørsmål ved(vitenskaps bøker), uten grov trakassering og hån, deres hellige prester(vitenskapsmenn), som skriver bøkene deres, kan heller ikke hånes uten represalier, dere har straff(sorte hull der du blir spaghettigifisert i evigheten, på grunn av tiden som blir forvridd, eller time dilation som det og heter.) Belønning, sveve blant stjernene å lande på uutforskede planeter.  Å dere forsvarer troen deres like rabiat som de andre. "Peer review!!!!!" Hyler du så det synger i ørene, ja sier jeg, det har vi og. Og disse har jeg skrevet til deg om før. Volver og Godhier. Samt andre Åsatro. Å sier de at Æsene og Vanene ikke eksisterer? Ja, da er de jo ikke Åsatro å må kanskje utdanne seg mer om den viten vi med Åsartroen har. 

Vi med Åsaviten går ikke rundt å konverter folk, truer folk eller angriper folk uten grunn. Det jeg har skrevet er mine meninger, min viten om Æsene og Vanene, samt hva vi kan forvente når vi reiser hjem. Dette er for andre med Åsaviten, å ikke de som ikke er tro mot Åsene(Æsene). For Åsene bryr seg ikke om du tror på dem eller ikke, bare hvordan du oppfører deg her i Midgard. Å gjør narr av noen for at de er Åsatru er ikke noe de bryr seg om, gjør du det bare for å spre kvalme, ja da må de se litt hardere på deg. Men, dette eksisterer jo ikke for deg. Så hva er du så redd for?

Kva lerte du no?

 

Lenke til kommentar
Alf Reidar skrev (24 minutter siden):

At du følte deg angrepet av mine ord om Æsene og Vanene, ja det var ditt problem.

Nei. At jeg følte meg angrepet av dine ord om Æsene og Vanene er direkte løgn og fantasi fra din side. Jeg har på ingen måte følt meg angrepet av at du kommer med disse fantasihistoriene. Jeg blir irritert på folk som kommer med masse udokumentert bullshit slik du gjør, men det er noe helt annet.

Sitat

Du prøver å provosere, det får du ikke til.

Nei, jeg prøver aldeles ikke å provosere. Jeg prøver å få deg til å komme med noe som helst som viser at påstandene dine er annet enn fri fantasi, og det virker jo som om du synes det er provoserende å bli bedt om å komme med rasjonelle grunner for å tro på fantasipåstandene dine. Deg om det.

Sitat

Å når jeg skriver svartmale så mener jeg de som frenetisk prøver å gjøre Åsatroen til noe mørkt, farlig og ekkelt.

Kan du komme med ett eneste eksempel på at noen her har gjort det?

Sitat

Noe det ikke er i nærheten av å være. Du fabler om dokumentasjon, som dere vitenskaps mytologi følgere sier er eneste dere vil godta, det jeg har skrevet er jo dokumentasjon. "Du må ha fysiske bevis!!!" Skriker dere med skingrende stemme.

Jeg skriker ikke og jeg har ikke bedt om fysiske bevis - begge disse påstandene er fantasi fra din side. Derimot har jeg bedt om noe, ett eller annet som kan brukes til å skille påstandene dine fra fri fantasi. 

Sitat

Du skriker deg hås mot Åsatroen, men det virker mer som om du er redd for at vi har rett. ...  Å dere forsvarer troen deres like rabiat som de andre. "Peer review!!!!!" Hyler du så det synger i ørene, ...

Jeg lurer virkelig på om du ved en feil så i speilet når du kommer med sånne ville påstander. Jeg har ikke skreket noe som helst, jeg synes Edda og den norrøne mytologien er interessant og artig, og jeg har ikke forsvart noen som helst tro. Jeg synes det er trist at du reagerer med slike overdramatiske, ubegrunnede, latterlige og løgnaktige karakteristikker i stedet for å engang forsøke å diskutere sak.
 

Sitat

Så hva er du så redd for?

Jeg er ikke redd for noe som helst som har med Åsatroen å gjøre. Hvorfor setter du likhetstegn ved det å være redd og det å stille spørsmål ved om fantastiske og udokumenterte påstander er sanne? Jeg gjør det når det gjelder andre religioner også, og har aldri fått i nærheten av slike totalt usaklige svar.

Sitat

Kva lerte du no?

At din debatt-teknikk er enda mer usaklig enn jeg kunne forestille meg (p.s. det heter "lærte", ikke "lerte")

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...