Gå til innhold

Telenor vs Altibox Fiber


Anbefalte innlegg

Flytter inn i en enebolig i November som har både Telenor og Altibox fiberlinje lagt inn i huset.

Jeg har hatt Telenor Fiber selv i over 8 år her jeg bor nå, og vært veldig fornøyd.

Jeg har i utgangspunktet tenkt å koble meg på Telenor nettet, er det noen ting som evt er bedre med Altibox sin fiberlinje kontra Telenor?

Hos Telenor kan jeg sette opp/ned hastigheten på linja med et museklikk på mine sider og det endres med en gang, går dette hos Altibox?

Endret av _R2D2_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altibox tilbyr ikke endring av hastighet online. Du må altså ringe dem og endre abonnement.

Sjekket akkurat nå det som heter Mine sider hos Altibox. Der endrer man innstillinger på hjemmesentral og kanaler i TV pakke, ingen mulighet for justering av hastighet. Det går heller ikke å endre på annen måte, som sms o.l.

Tror de to står svært likt i praksis.

Skal du bare ha nett?

Grunnpakken TV og nett, basis, koster kr 1200 i måneden.

Altibox tar også kr 500 for å åpne abonnement, et veldig dyrt tastetrykk...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
_R2D2_ skrev (41 minutter siden):

I utgangspunket tenkte jeg kun internett, men jeg er ikke helt sikker. Jeg har RiksTV nå, men ikke umulig jeg går for TV via fiber.

Ser at Altibox nå tar kr 1490 for åpning av abb. Samme pris for gjenåpning. Så tastetrykk koster...

Oftest er det bare en leverandør som har gravd linje til boligområde. Svært heldig å ha to må velge i.

Priser finner du jo ut selv. Nettet er stabilt hos begge.

Ser at Telenor har bedre priser enn Altibox....

Telenor er over 500 kr billigere i mnd på nett og TV pakke. Kr 6000 i året i forskjell på samme pakke mellom to leverandører er mye penger. 

Altibox utnytt  at folk ofte ikke kan velge, da kun en har gravd infrastruktur der man bor.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (34 minutter siden):

Ser at Altibox nå tar kr 1490 for åpning av abb. Samme pris for gjenåpning. Så tastetrykk koster...

Oftest er det bare en leverandør som har gravd linje til boligområde. Svært heldig å ha to må velge i.

Priser finner du jo ut selv. Nettet er stabilt hos begge.

Ser at Telenor har bedre priser enn Altibox.... Telenor er over 500 kr billigere i mnd på nett og TV pakke. Altibox utnytt  at folk ofte ikke kan velge, da kun en har gravd infrastruktur der man bor.

Ja, Altibox var ivrige her for noen år siden, hvor de gikk dør til dør og tilslutt gravde ned sin egen fiber i et område hvor Telenor allerede var etablert. Vet ikke hvor mye man kan få pruta ned prisen, men bør jo være mulig å litt rabatter hos en av de når det er 2 linjer inn.

Takk for svar, jeg får se litt på om jeg kun skal ha internett eller begge deler.

Endret av _R2D2_
Lenke til kommentar

Telenor helt klart. Be om TV og nett til 799,- i mnd og gratis tilkobling\oppkobling. Telenor har og en kjempefordel med att di kan leie ut linja si til feks homenet\nextgentel osv, noe som presser prisene riktig vei for forbruker.

Har du telenor mobilabn? Altid på nett garanti fungerer også veldig bra om det sku bli feil på linja osv, får tilnermet fri bruk av mobildata.

Endret av Paccoo
Lenke til kommentar
Paccoo skrev (41 minutter siden):

Telenor helt klart. Be om TV og nett til 799,- i mnd og gratis tilkobling\oppkobling. Telenor har og en kjempefordel med att di kan leie ut linja si til feks homenet\nextgentel osv, noe som presser prisene riktig vei for forbruker.

Har du telenor mobilabn? Altid på nett garanti fungerer også veldig bra om det sku bli feil på linja osv, får tilnermet fri bruk av mobildata.

Det frister i utgangspunktet mest med Telenor ja, Skal ta en telefon til de når det nærmer seg overtagelse og prøve å få til en god pris med de først :)

Jeg og Kona har Telenor mobilabbonement også.

Endret av _R2D2_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begge gir nok litt rabatt første år. 

Vi hadde mye helvete med Altibox i nesten to år, mye feil og problemer. Mer problem på over ett år enn 20 år med annen leverandør (Der vi bodde før). Hadde kastet Altibox langt ut om vi hadde annet valg.

Kundeservice er variabel. Dem er ikke lengre ledende, men henger etter. Siste to år har det vært bra stabilitet.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Ole3 skrev (2 minutter siden):

Akkurat det er vel også et godt argument for Telenor.
Uten at jeg husker detaljene så tilbyr Telenor å dekke bredbåndsutgiftene via mobil de gangene kabelnettet er nede

Ja, det er riktig. Fiber vil kunne være nede av ulike årsaker. Da er slikt kjekt.

De færreste har som nevnt mulighet til å velge mellom leverandør. Få steder to konkurrenter har gravd ned kabler.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 time siden):

Begge gir nok litt rabatt første år. 

Vi hadde mye helvete med Altibox i nesten to år, mye feil og problemer. Mer problem på over ett år enn 20 år med annen leverandør (Der vi bodde før). Hadde kastet Altibox langt ut om vi hadde annet valg.

Kundeservice er variabel. Dem er ikke lengre ledende, men henger etter. Siste to år har det vært bra stabilitet.

Greit å vite, men nå har Altibox hatt fiber der noen år allerede, vil tippe de er oppe å går uten store problemer nå.

Min Telenor fiber linje har vært nede bare noen få ganger i løpet av 8 år, har vært utrolig stabilt.

Lenke til kommentar
Musefella skrev (14 timer siden):

Har også både Telenor og Altibox til huset mitt, for meg var det altibox som hadde det beste tilbudet. 699,- for 750mbs og for telenor var det 600mbs for også 699,-. Dette kun internett.

Altibox er p2p, mens telenor var pon. Dog dette varierer sikkert av lokasjon.

I praksis, har p2p vs pon noe å si for meg som sluttbruker?

På Telenorlinja mi nå ligger jeg på 950/900 på 1000/1000 linja deres.

En annen ting; Begge fiberkablene går inn på samme plass ute ved grunnmuren, men bare Altibox går inn på rommet hvor PC/Router skal stå (dette er da rett inn veggen) Telenor kabelen går opp på loftet og ned på stua igjen. Hvem er det som kan legge en slik fiberkabel og få den inn på det samme rommet? Elektriker eller er det installatører av noe annet slag?

Endret av _R2D2_
Lenke til kommentar
_R2D2_ skrev (2 timer siden):

I praksis, har p2p vs pon noe å si for meg som sluttbruker?

På Telenorlinja mi nå ligger jeg på 950/900 på 1000/1000 linja deres.

En annen ting; Begge fiberkablene går inn på samme plass ute ved grunnmuren, men bare Altibox går inn på rommet hvor PC/Router skal stå (dette er da rett inn veggen) Telenor kabelen går opp på loftet og ned på stua igjen. Hvem er det som kan legge en slik fiberkabel og få den inn på det samme rommet? Elektriker eller er det installatører av noe annet slag?

Fikk vel 1-2 ms lavere responstid når jeg byttet over til altibox, men i praksis så har det lite betydning. Men man er jo sikret seg vedr at kapasiteten ikke blir noe problem i hvert fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...