Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Etterisolere gammel VVB


Anbefalte innlegg

Noen som har utført et slikt prosjekt? Skjønner man bare kan hive noe glava på vvb, men tenkte litt på å bygge en kasse rundt med dører for tilgang.

eventuelt bare kjøpe eps plater og enkelt ramme inn vvb.

formålet er en rimelig måte å spare noen kroner (nei bytte av vvb er ikke aktuelt enda)

min vvb bruker ca 3-4kwh og nyere bruker omtrentlig 2 etter hva jeg har skjønt.

VVB står i bod uten ekstra varme ca halve året, resterende er det noe på for å opprettholde en min. Temp.

så grovt regnet kan man si det er 180 dager den kaster energi ut av vinduer, så 2x 180 = 360, grovt regnet med 2kr kwh i snitt sparer jeg da 720kr året, veldig grovt regnet om isolering fungerer slik jeg tror.

noen som har gjort liknende og kan vise litt bilde eller tips?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste litt om det samme, var ingen god idé.

Vbb er laget for å være varm inni, men utsiden tåler ikke nødvendigvis samme varme.

Om du isolerer vvb vil utsiden av beholderen også bli potensiellt veldig varm, noe den ikke er designet for og ikle nødvendigvis tåler. Er potensiale får ødelagt plast, ødelagt elektronikk, muligens giftige avgasser av plast, eller andre deler. Generellt sett ikke klokt..

Lenke til kommentar
aklla skrev (20 timer siden):

Leste litt om det samme, var ingen god idé.

Vbb er laget for å være varm inni, men utsiden tåler ikke nødvendigvis samme varme.

Om du isolerer vvb vil utsiden av beholderen også bli potensiellt veldig varm, noe den ikke er designet for og ikle nødvendigvis tåler. Er potensiale får ødelagt plast, ødelagt elektronikk, muligens giftige avgasser av plast, eller andre deler. Generellt sett ikke klokt..

Hvor leste du dette? Har googlet litt rundt det selv og ikke funnet noen advarsler om dette, utenom å ikke dekke til elektriske komponenter.

Lenke til kommentar
discostu skrev (7 timer siden):

Hvor leste du dette? Har googlet litt rundt det selv og ikke funnet noen advarsler om dette, utenom å ikke dekke til elektriske komponenter.

Litt usikker da jeg fant det av egen interesse for noen uker siden, men syntes det virket logisk når jeg leste det.

Etterisolerer du kan fort utsiden av vvb bli kanskje 60 grader, godt utenfor hva man kan regne som vanlig romtemperatur de er laget for å operere i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...