Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ventilasjon bad: Tak eller vegg? Fordeler ulemper?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har pusset opp ett bad og skal begynne på nr 2. På bad nr. 1 monterte jeg avtrekksvifte på vegg over dusjen. Men, så var det noen som mente jeg heller burde montert viften i taket. På bad 2, som skal pusses opp, er det et passivt avtrekk i tak som går til en "hatt" på taket. Jeg hadde egentlig tenkt å montere på vegg i dette badet, men nå ble jeg usikker.

Bør jeg montere vifte og bruke rørene som går ut på taket, er sikkert ca 2m med rør og to vinkler, eller bør jeg montere på vegg slik jeg først tenkte.

Og, om jeg skal montere i tak, bør jeg tenke vifte på loftet, eller vifte i taket? Hvordan aktiveres en vifte på loftet? Jeg vil ha automatikk som reagerer på damp.

Et annet poeng han kom med var om jeg skal montere balansert ventilasjon. Men, det er et ganske stort om akkurat nå i alle fall.

Er det noen som har peiling som kan si noe om fordeler og ulemper? Kan damp i rør bli til vann og dryppe tilbake, eller er dette ikke et "problem" osv. Leste noen si at man ikke skal ha spjeld i taket, om dette stemmer, hva med kaldras osv?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv to bad med samme vifte, dog det ene er vaskerom.

Vaskerommet kunne ikke ha montert i vegg pga lokasjon.

En montert på vegg og en montert i tak.

Røret som kom ned fra naturlig trekk er blokkert igjen til fordel for veggmontert.

Fordelen med veggmontert vil jeg tro at det er raskeste vei ut.

Jeg ville nok ha brukt veggmontert for å få ut den fuktige luften så raskt som mulig.

Begge starter automatisk via fuktmåler. Så denne styrer seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...