Gå til innhold

Bytte adresse til sekundærbolig? Skatt ved salg?


Gjest 1f3fb...3c8

Anbefalte innlegg

Gjest 1f3fb...3c8

Hei.

Har nylig kjøpt meg en liten leilighet i Oslo(sekundærbolig). Jeg bor fra før i en leilighet på ett annet sted(primærbolig) hvor jeg jobber skift. På en 5 ukers periode så har jeg 18 arbeidsdager og 17 fridager. I løpet av året har jeg 165 arbeidsdager og 200 fridager når jeg legger til feriedager.

Det jeg lurer på, er om jeg uten problemer kan endre adresse til Oslo så jeg slipper skatt ved fremtidig salg av denne leiligheten? Jeg kommer til å leie den ut via Airbnb en del når jeg jobber og ikke benytter meg av den selv, men per definisjon så kan jeg forsvare meg med at jeg er i Oslo mer enn på stedet jeg jobber. Er det noen fallgruver jeg ikke ser her? Fordeler eller ulemper?

 

 

Anonymous poster hash: 1f3fb...3c8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folkeregistrert adresse er berre ein del av det som skatteetaten legg til grunn. Skatteetaten startar med å sjekke kva som er din folkeregistrerte adresse, men adressa i seg sjølv er ikkje nok til å rekne det som primærbustaden din. 

Ein primærbustad kan ikkje være utleigd, heller ikkje delar av tida. Vennar og familie kan låne bustaden så øenge dei ikkje heilt eller delvis betalar for driftsutgiftene, så airbnb mot netaling vil gjere at bustaden ikkje er å rekne som privatbustad. 

Det viktigaste grunnlaget for kva som er primærbustaden er der du regelmessig tek din døgnkvile. 

Med ein skiftjobb så kan leiligheita i Oslo bli din primærbustad om det er dit du reiser når du ikkje er på jobb, men du må reellt bu der, å berre bytte adresse er ikkje nok.

Så den klare ulempen med denne planen er at du risikerer at lovbrotet blir oppdaga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 1f3fb...3c8
The Avatar skrev (På 6.8.2022 den 23.51):

Ein primærbustad kan ikkje være utleigd, heller ikkje delar av tida. Vennar og familie kan låne bustaden så øenge dei ikkje heilt eller delvis betalar for driftsutgiftene, så airbnb mot netaling vil gjere at bustaden ikkje er å rekne som privatbustad. 

Har du noen kilder til dette?

 

The Avatar skrev (På 6.8.2022 den 23.51):

Med ein skiftjobb så kan leiligheita i Oslo bli din primærbustad om det er dit du reiser når du ikkje er på jobb, men du må reellt bu der, å berre bytte adresse er ikkje nok.

Jeg skal bo der, men kommer til å leie ut i de periodene jeg jobber. Det kan til og med hende at jeg kommer til å bo der mer enn jeg gjør på stedet jeg jobber. Er ikke ute etter å snylte på skatten, men hvis jeg kan utnytte systemet til min fordel og samtidig være på rett side av loven ser jeg ikke noe galt i det 🙂 

Så det jeg egentlig lurer på er om hvis jeg bor flere døgn i Oslo enn på jobbstedet, men samtidig leier ut i de periodene jeg jobber, kan jeg da ha boligen i Oslo som primærbolig? Og hvordan vil de isåfall sjekke om jeg faktisk bruker den som primærbolig? 

Anonymous poster hash: 1f3fb...3c8

Lenke til kommentar
Gjest 1f3fb...3c8
Zeph skrev (På 6.8.2022 den 23.18):

Det er skattesvindel.

Ja, det kan fungere, men du kan bli tatt og måtte legge fram dokumentasjon som viser til at du faktisk budde der.

Jeg har kanskje ordlagt meg feil. Jeg lurer egentlig på om jeg kan gjøre om boligen i Oslo til min primærbolig, men samtidig leie ut i de periodene jeg jobber. Jeg vil allikevel kunne tilbringe flere døgn i Oslo enn på jobbstedet. Hva slags dokumentasjon trenger de for å se at jeg faktisk har bodd der?

Anonymous poster hash: 1f3fb...3c8

Lenke til kommentar
Gjest 1f3fb...3c8 skrev (35 minutter siden):

Jeg har kanskje ordlagt meg feil. Jeg lurer egentlig på om jeg kan gjøre om boligen i Oslo til min primærbolig, men samtidig leie ut i de periodene jeg jobber. Jeg vil allikevel kunne tilbringe flere døgn i Oslo enn på jobbstedet. Hva slags dokumentasjon trenger de for å se at jeg faktisk har bodd der?

Anonymous poster hash: 1f3fb...3c8

Eg las kanskje ikkje godt nok, men då forstår eg problemstillinga.

Så lenge du faktisk bur der når du ikkje er på jobb så er den delen grei. Dei kan kanskje spørje om kvitteringar eller bankutskrifter som viser at du har handla i området.

Det er jo lov å leige ut sin eigen bustad, og så lenge du over ein 24 månaders periode bur der minst 12 av dei (treng ikkje vere samanhengande), så oppfyller ein kravet om butid.

Når du har lov å leige ut i 12 månader, så bu der i 12 månader og deretter selge skattefritt, så burde ikkje ditt scenario vere noko problem sidan du faktisk bur der minst 12/24 månader, men litt oppstykka pga. arbeidssituasjon.

Eg ville tatt ein telefon til skatteetaten og sjekka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 15b57...3bf
Gjest 1f3fb...3c8 skrev (11 timer siden):

Jeg har kanskje ordlagt meg feil. Jeg lurer egentlig på om jeg kan gjøre om boligen i Oslo til min primærbolig, men samtidig leie ut i de periodene jeg jobber. Jeg vil allikevel kunne tilbringe flere døgn i Oslo enn på jobbstedet. Hva slags dokumentasjon trenger de for å se at jeg faktisk har bodd der?

Anonymous poster hash: 1f3fb...3c8

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/hele-egen-bolig/

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/utleie-av-del-av-egen-bolig/skatteregler/

Google er din venn

Anonymous poster hash: 15b57...3bf

Lenke til kommentar
Gjest 15b57...3bf skrev (25 minutter siden):

Kvar på dei sidene står det om skatt og butid ifm. salg av bustad?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Gjest 15b57...3bf
Zeph skrev (3 timer siden):

Kvar på dei sidene står det om skatt og butid ifm. salg av bustad?

Ingenting faktisk, men det står om skatt og utleie. Som hen også bør være oppmerksom på.

Kunne sikkert søkt om skatt og botid også, men litt får hen gjøre selv.

Anonymous poster hash: 15b57...3bf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...