Gå til innhold

Deco TP Link. Nytt aksesspunkt. Må jeg kable?


Anbefalte innlegg

På hytta bruker vi Deco TP Link m4 i mesh. Vi trenger å forlenge dette til et utendørs maskinrom for å kunne koble bassengutstyr på wifi. Maskinrommet er ikke langt unna (15m og helning nedover), men pga. mye stein/fjell er det ikke dekning.

Finnes det noen smarte produkter for dette formålet, eller blir hi nødt til å trekke kabel for å få dekning?

Endret av Gullars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se bilde nedenfor for litt mer info om problemstillingen.

093C7503-7FCE-4590-90DF-376B35378ABF.thumb.jpeg.bca9057a99649da143dfa2850d726818.jpeg


I dag er Hytte 1 og Hytte 2 koblet sammen med et TP-Link mesh (2 enheter i Hytte 1 og 1 i Hytte 2).

Problemet med maskinrommet til bassenget er at det ligger ganske lavt i terrenget og at signalet dermed stoppes av fjell. Imidlertid virker det som om jeg kan bruke noe slikt mellom Hytte 1 og Basseng, siden begge er på samme strømnett: https://www.tp-link.com/no/home-networking/powerline/tl-wpa4220kit/

Jeg har begynt å leke med tanken på å få wifi nede på naustet i samme slengen. Det er ca. 90m i luftlinje fra Hytte 1 til naust, og jeg mener det skal være mulig å finne en linje uten særlige hindre utover et par trær. Vil det fungere med en slik? https://www.power.no/data-og-tilbehoer/nettverk-og-rutere/nettverksforlenger/tp-link-outdoor-wifi-antenna/p-399071/
 

Den vil jo i så tilfelle ha retning like over maskinrommet til bassenget også. Trenger jeg mottakere på naust og i maskinrom, eller vil antennen i praksis fungere som et aksesspunkt på meshen?

Lenke til kommentar

Når man her begynner å snakke om slike avstander, kan det fort være at man trenger en punkt-til-punkt-forbindelse i form av to retningsbestemte antenner, og igjen Deco-en koblet til dette for å gi wifi "i området" der det nå mangler.

Årsaken til at jeg sier to antenner og punkt-til-punkt trådløs-forbindelse er da at det hjelper nødvendigvis ikke å få signal fram til en enhet, når signalene fra enheten ikke når tilbake...

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...