Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleggstrekk namsmann - variabel inntekt/tilkallingsvikar


em8568

Anbefalte innlegg

Om noen vet sikkert om dette emnet - og helst kan gi meg link e.l;

mannen min har økonomiske utfordringer, hvorav flere krav har havnet hos namsmann over tid.

Hvordan dokumentere netto-inntekt når man er tilkallingsvikar? Han har fast stilling ett sted og er tilkallingsvikar annet sted. Som tilkallingsvikar hender det han ikke får vakter over tid og dermed lav lønn. Namsmann har trekk i primær-lønn - som jo er forutsigbart. Men at de regner med tidligere måneders vikar-jobbing er jo vanskelig å forholde seg til mtp fremover. Han vet aldri hva han tjener/hvor mange vakter han får - og dermed blir det ulevelig om namsmann setter total netto-lønn høyt hvor de bruker siste mnd. inntekt?

 

Samt han har også opprettet et ENK, vil namsmannen kunne ta penger fra ENK´et?

Noen som har gode råd her?

Endret av em8568
Glemte å ta med en ting
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beste du kan gjøre angående vikarjobbingen er å sende inn dokumentasjon på siste inntektene han har hatt der. Eller gjerne et skriv fra arbeidsplassen som også kan bekrefte at timene han får er stort variable fra ingen til mye.

Namsmannen kan ikke trekke mer utover sats for livsopphold (leie, mat etc), men det er viktig at inntekten blir dokumentert fra han selv også om det ikke stemmer overens med hva namsmann har lest i deres system.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er han i stand til å håndtere økonomien bare han får hodet over vannet? Evt med organisatorisk hjelp fra deg? I så fall bør han sjekke mulighetene for en gjeldsordning. Da får han ryddet opp en gang for alle, og den tar hensyn til variabel inntekt ettersom det er "overskuddet" i økonomien som går til gjeld.

ENK vil jeg ikke anbefale i hans tilfelle. Dersom firmaet blir skyldig penger, kan det gå på han som privatperson. Sjekk med namsfogden om det går andre veien også, men jeg vil tro det pga at ENK er såpass knyttet mot privatpersonen og det er han som eier verdiene i firmaet. Husk også at namsfogden er der for å sikre skyldners rettigheter slik at de ikke er noe "skummelt" ved å høre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved variabel inntekt så er det ikkje andre ordningar enn at ein må halde kontakt med Namsmannen for å informere og dokumentere kva ein har i lønn. Merk her at Namsmannen har rettleiingsplikt og skal både påsjå at innbetalingsplanen ligg innafor lovverket, og kanskje viktigast sikre seg om at skuldnaren har forstått kva det betyr at han får utleggstrekk.

Fyrste gongen ein får utleggstrekk så vil ein få eit brev der det blant anna framgår kva Namsmannen har fått av opplysningar om frå skatteetaten. Dersom Namsmannen har lagt til grunn at den variable lønna er fast så må han supplere med dokumentasjon på at lønna varierer. Namsmannen vil vanlegvis sjå kva som er variabel inntekt basert på lønnsslippane, eg vil tru at det då er vanleg å basere seg på kva som det er sannsynleg at du vil få utbetalt kvar månad som det kan trekkast av. Sjølv som tilkallingsvikar så vil nok ikkje være veldig store svingingar i behovet for å ta ekstravakter gjennom ein månad.
For dei aller fleste så vil gjennomsnittet stemme såpass godt at det gjennomsnittet kan brukast som grunnlag, men dersom det er veldig store variasjonar frå lønning til lønning, eventuelt at det er forventa at det blir mindre arbeid framover så kan det dokumenterast med uttale frå arbeidsgivar.

Normalt sett så er det lite gunstig med utleggstrekk frå ei slik variabel inntekt. Faren med å ta slikt utleggstrekk er at skuldnaren kan miste motivasjonen for å jobbe og få inntekt og på den måten ikkje gjer sin del av jobben med å prøve å få tak i pengane han skuldar. Då er det langt enklare med fastlønn ettersom ein då kan ha eit fasttrekk og likevel ha god oversikt over kor mykje som han har igjen til livsopphald.

Litt spekulering frå min side, men kanskje det er mogleg å få til ei avtale med Namsmannen om eit større trekk på fastlønna og at han prøver å bruke vikarjobben til å livnære seg på? Då vil Namsmannen både kunne trekke eit større beløp og skuldnaren vil ha motivasjon for å prøve å skaffe seg flest mogleg vakter. Om dette er eit realistisk alternativ kjem sjølvsagt ann på kor stor den faste stillinga er, og kor mykje det er forventa at han får jobbe som tilkallingsvikar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...