Gå til innhold

Nytt hovedkort, nye komponenter eller ny maskin


Anbefalte innlegg

Hei,

Maskinen min har stått lenge ubrukt men sluttet å fungere når jeg skulle starte den opp, så jeg tok den med til en som kjørte en diagnose på den og fikk deretter beskjed om at hovedkortet er kaputt.

Det jeg nå har av alternativer ser tilsynelatende ut til å være følgende:

-          å skaffe et (brukt) hovedkort da denne «plattformen» ikke lenger produseres

-          å skaffe nytt hovedkort, prosessor og ram til maskinen som kjører sammen med den andre gamle komponentene

-          å kjøpe helt ny maskin og se om jeg ikke kan få alt som må overføres overført fra de gamle harddiskene til eventuelt ny maskinen

 

Maskinen det er snakk om består av følgende:

-          ASUS X99-A, Socket 2011-3

-          HyperX Predator 2666MHz 32GB (4x8GB) (DDR3)

-          Fractal Design Define R5 Sort

-          KFA2 GeForce GTX 980 Ti OC Black - 6GB

-          SuperNOVA 1300 G2

-          Core i7 5820K 3,3GHz

-          Noctua NH-D15

-          PCE-AC68

-          BW-16D1HT

Ville høre med folket her inne om det er noen som har gode råd for akkurat denne situasjonen? Hva er «beste ROI"/løsning for dette tilfellet vil du/dere si?

Takk for enhver hjelp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jahn Christian skrev (3 minutter siden):

Hei,

Maskinen min har stått lenge ubrukt men sluttet å fungere når jeg skulle starte den opp, så jeg tok den med til en som kjørte en diagnose på den og fikk deretter beskjed om at hovedkortet er kaputt.

Det jeg nå har av alternativer ser tilsynelatende ut til å være følgende:

-          å skaffe et (brukt) hovedkort da denne «plattformen» ikke lenger produseres

-          å skaffe nytt hovedkort, prosessor og ram til maskinen som kjører sammen med den andre gamle komponentene

-          å kjøpe helt ny maskin og se om jeg ikke kan få alt som må overføres overført fra de gamle harddiskene til eventuelt ny maskinen

 

Maskinen det er snakk om består av følgende:

-          ASUS X99-A, Socket 2011-3

-          HyperX Predator 2666MHz 32GB (4x8GB) (DDR3)

-          Fractal Design Define R5 Sort

-          KFA2 GeForce GTX 980 Ti OC Black - 6GB

-          SuperNOVA 1300 G2

-          Core i7 5820K 3,3GHz

-          Noctua NH-D15

-          PCE-AC68

-          BW-16D1HT

Ville høre med folket her inne om det er noen som har gode råd for akkurat denne situasjonen? Hva er «beste ROI"/løsning for dette tilfellet vil du/dere si?

Takk for enhver hjelp

Spørs vel litt hva du vil ha. Skal du ha noe kraftig er det bare å oppgradere alt til dagens standard, men er denne God nok får du nytt hovedkort på finn f. Eks.. Høres litt rart ut om hovedkort dør på denne måten. Er dere sikre på at det ikke er strømforsyning? Får du POST screen ved boot?

https://www.finn.no/228266120

Lenke til kommentar
24 minutes ago, minim said:

Spørs vel litt hva du vil ha. Skal du ha noe kraftig er det bare å oppgradere alt til dagens standard, men er denne God nok får du nytt hovedkort på finn f. Eks.. Høres litt rart ut om hovedkort dør på denne måten. Er dere sikre på at det ikke er strømforsyning? Får du POST screen ved boot?

https://www.finn.no/228266120

Takk for snarlig tilbakemelding. 

 

Kraftig er fint, men ikke egentlig helt nødvendig i dette tilfellet da å peise på med "dyrt maskineri" virker overflødig. Maskinen har blitt brukt til photoshop i all hovedsak som største belastning. Det er jo selvfølgelig fint om ting går raskt der men maskinen håndterte det greit nok synes jeg før dette oppstod.

 

Tenkte jeg også egentlig, men min tekniske kompetanse er av svært begrenset karakter på dette feltet og jeg er ikke i stand til å hverken konfrontere eller verifisere. Vedkommende som gjorde dette sa han hadde kjørt diagnostikk fra to maskiner og fikk samme utfall. Når jeg skulle starte maskinen var det bare liksom et klikk som hørtes ut som om den prøvde å starte opp og litt during og sånn stod den og klikket/tikket til jeg plugget ifra. Fikk aldri startet opp maskinen. 

 

Takk for linken. Det at det kortet har formfaktor E-ATX vil ikke ha noe å si?

Lenke til kommentar
Jahn Christian skrev (42 minutter siden):

Takk for snarlig tilbakemelding. 

 

Kraftig er fint, men ikke egentlig helt nødvendig i dette tilfellet da å peise på med "dyrt maskineri" virker overflødig. Maskinen har blitt brukt til photoshop i all hovedsak som største belastning. Det er jo selvfølgelig fint om ting går raskt der men maskinen håndterte det greit nok synes jeg før dette oppstod.

 

Tenkte jeg også egentlig, men min tekniske kompetanse er av svært begrenset karakter på dette feltet og jeg er ikke i stand til å hverken konfrontere eller verifisere. Vedkommende som gjorde dette sa han hadde kjørt diagnostikk fra to maskiner og fikk samme utfall. Når jeg skulle starte maskinen var det bare liksom et klikk som hørtes ut som om den prøvde å starte opp og litt during og sånn stod den og klikket/tikket til jeg plugget ifra. Fikk aldri startet opp maskinen. 

 

Takk for linken. Det at det kortet har formfaktor E-ATX vil ikke ha noe å si?

Da tenker jeg du er godt tjent med å ordne den maskinen du har dersom det er hovedkortet som er problemet.

Jeg er ikke noe god på slik feilsøking selv og bruker somregel bare å teste delene på tvers av maskiner når jeg har flere av en del. F.eks bytte strømforsyning å se om det blir bedre, ta ut minne osv med mindre det er klare indikatorer på hva som er feil. Om maskinen har vært flyttet rundt på og kanskje fått seg slag så kunne du forsøkt å demontere alt og så montere det sammen igjen. Jeg har opplevd at en server ikke ville boote når jeg fikk den i posten og det ble løst ved å ta inn/ut alle minnebrikker. En PA forsterker jeg hadde fikk nett støy på ene kanalen og det løste seg ved å plugge inn/ut kontakter mellom kortene inne i forsterker så slike småting kan innimellom (selv om det er sjelden) hjelpe og være verdt å bruke 15min på å teste.

Jeg synst det ser ut som kortet er ATX som Svein over her også sier, men skal ikke garantere noe. Det var bra dyrt også for å være så gammelt så jeg hadde prutet på dette evnt søkt litt mer på finn. Tok bare det første og beste jeg fant som et eksempel :)

I lenken under får du mer deler for samme prisen så har du å feilsøke med 😛

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=266252414

Lenke til kommentar

Det er en mulighet å oppdatere hovedkort, cpu og minne.

F.eks:

Hovedkort: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5634955#properties (kr 1549)

cpu: https://www.prisjakt.no/product.php?p=6090826 (kr 1899)

minne: 2x16 GB DDR4 minne: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5135910 (kr 1290)

Da kan du selge den cpu og minne du har.

https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-i7-5820K-vs-Intel-i5-12400F-vs-AMD-Ryzen-5-5600X-vs-AMD-Ryzen-5-5600/2340vs4681vs3859vs4811

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Svein M said:

Takk for infoen om de spesifikke produktene.

Har sett på dem og det ser ut til at dette gjerne er greieste løsning akkurat nå.

Når jeg kjører følgende oppsett i pcpartpicker så får jeg følgende beskjed:
image.thumb.png.a118f20c41317b52026c3cb21c3b48b7.png

Er dette noe som kan skape komplikasjoner eller er det en enkel oppdatering som skal til?

Endret av Jahn Christian
Lenke til kommentar

Hovedkortet kan muligens ha behov for oppdatering av BIOS før den CPUen kan benyttes, men det kommer vel mest an på hvor gammelt kortet du får ved bestilling er. Om det har vært liggende lenge på lager så kan det være eldre BIOS versjon inne og du må kjøre en oppdatering, men på akkurat det kortet er den en innebygd BIOS-flash funksjon.

Alt du trenger er å hente ned siste BIOS, gi den nytt navn "GIGABYTE.BIN" legge den på en USB penn og bruke Q-flash knappen på baksiden.

Endret av horrorr
Lenke til kommentar

Ja ser at prosesoren AMD Ryzen 5 5600 faktisk trenger en nyere bios (ver F14) enn f.eks AMD Ryzen 5 5600X (ver F10).

Men det går greit å oppgradere fra en USB-minnepenn.

Ellers så kan alle hovedkort med B550 eller X570 chipset brukes, men fordel at en får oppdatert bios på en enkel måte om det behøves slik som det foreslåtte kortet (med minnepenn og knapp).

Når det et gjelder kjølerene så vet jeg Noctua har adapter, men jeg vet ikke om der kan være begrensinger i hva som passer til hva. En kan bruke kjøler som følger cpu om en vil også.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...