Gå til innhold

Over halvparten av bedrifter angrer på IT-kjøp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sier jeg ikke noe på.
Jeg har opplevd mang en overentusiastisk selger som selger visjoner og ikke realiteter. Selgere som presenterer produkter som på langt nær er ferdig utviklet og hvor kontrakten forteller at kjøperen må bekoste utviklingen. Selgere som ikke har forutsetninger til å forstå kjøperens prosesser og egentlige behov. Det gjelder å få kunden på kroken og deretter leve av service og utvikling.

Mange kostbare programmer havner i søpla når kjøperen erfarer reelle kostnader og begrensinger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (27 minutter siden):

Sier jeg ikke noe på.
Jeg har opplevd mang en overentusiastisk selger som selger visjoner og ikke realiteter. Selgere som presenterer produkter som på langt nær er ferdig utviklet og hvor kontrakten forteller at kjøperen må bekoste utviklingen. Selgere som ikke har forutsetninger til å forstå kjøperens prosesser og egentlige behov. Det gjelder å få kunden på kroken og deretter leve av service og utvikling.

Mange kostbare programmer havner i søpla når kjøperen erfarer reelle kostnader og begrensinger.

Jeg tror desverre dette er realiteten når det blir stadig større og større selskaper som leverer software - da fjerner man innovasjonen og lidenskapen og man sitter igjen med en gjeng mennesker som i realiteten er flinkere på gjøre det de får beskjed om enn å innovere, forstå kundens behov og løse deres utfordringer. Innovative mennesker som ønsker å skape endringer føler seg ikke alltid komfortable med å være en brikke i et stort maskineri. Det er litt synd, men sånn er det blitt. Dette har også med en generell holdning om at "større er bedre"  og folk tror det gir en større trygghet å velge store aktører. F eks er det mange som tror at mc donalds er et sikrere valg enn en liten kebab sjappe. "det er bedre med 10 som ikke bryr seg, enn 2 som har en lidenskap for det de driver med" 

Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (1 time siden):

Jeg tror desverre dette er realiteten når det blir stadig større og større selskaper som leverer software - da fjerner man innovasjonen og lidenskapen og man sitter igjen med en gjeng mennesker som i realiteten er flinkere på gjøre det de får beskjed om enn å innovere, forstå kundens behov og løse deres utfordringer. Innovative mennesker som ønsker å skape endringer føler seg ikke alltid komfortable med å være en brikke i et stort maskineri. Det er litt synd, men sånn er det blitt. Dette har også med en generell holdning om at "større er bedre"  og folk tror det gir en større trygghet å velge store aktører. F eks er det mange som tror at mc donalds er et sikrere valg enn en liten kebab sjappe. "det er bedre med 10 som ikke bryr seg, enn 2 som har en lidenskap for det de driver med" 

Et annet moment er den omfattende outsourcingen som var mantraet for få år siden. Man outsourcet ressurser i så stor grad at kompetansen forvitret. Når man så skal fornye hele it-strukturen, er resultatet gitt med mangelfulle kontrakter, kostbare tilpasninger, forsinkelser og kostnadsoverskridelser. Man kan kjøpe det meste, men ikke spesifikk erfaring, kontraktkompetanse og prosesskunnskap. 

Hos oss har vi heldigvis startet den møysommelige jobben med å insource…..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...