mhagen3 Skrevet 11. januar 2004 Skrevet 11. januar 2004 Hei! Har akkurat kjøpt meg nytt skjermkort (se under). For en gang skyld har jeg også lest litt i bruksanvisningen, og kunne der se at man absolutt ikke skulle koble sammen pc & tv uten å skru av begge deler først. Har ikke gjort dette før, verken med stasjonær eller bærbar pc. Er dette nødvendig? Isåfall hvorfor? Hvor stor vil sansynligheten for å ødelegge noe være?
el_cash Skrevet 11. januar 2004 Skrevet 11. januar 2004 hvorfor det ikke fungerer vet jeg ikke, men du ødelegger garantert ingenting. ulempen er derimot at du ikke får sett noe! det jeg har opplevd med mitt oppsett (laptop koblet til tv med scart) er at kabelen må være koblet til da jeg booter, ellers vil ikke tven ta imot signalet. plugger jeg i kabelen i etterkant så blir det altså ikke noe bilde - av en eller annen grunn klarer ikke tv eller skjermkort å "huske" hvordan oppsettet skal være. med andre ord: du ødelegger ingenting ved å ikke plugge i, men på den andre side så blir det ikke noe bilde hvis du ikke gjør det før restart av pc.
Insanity Skrevet 11. januar 2004 Skrevet 11. januar 2004 Du har nok lest den amerikanske manualen... Skal ikke være noe problem å koble på tven uten å slå av pc og tv.
Ash Skrevet 11. januar 2004 Skrevet 11. januar 2004 Ja. skru av tven og pcen før du kobler de sammen. For det første så skjønner ikke skjermkortet/Windows at du har koblet til tven før etter en restart samme hva (det gjelder ihvertfall de skjermkort jeg har hatt). For det andre så slipper du å bekymre deg like mye for å svi av hele tv-utgangen. Det har jeg personlig gjort for et par år siden og det var vel ikke det kuleste jeg har prøvd. (Hele tv-ut brikken på skjermkortet smeltet og det skjedde når jeg koblet sammen tven og pcen mens begge sto på). En mulig grunn til at ting kan gå skeis er at pcen er jorda, mens tven ikke er koblet til jord via strømnettet. En annen grunn kan selvsagt være at tven min er litt "grumpy" Enden på visa er ihvertfall at jeg konsekvent kobler til tv-ut ledningen mens begge deler er slått av ordentlig.
mhagen3 Skrevet 12. januar 2004 Forfatter Skrevet 12. januar 2004 Ja. skru av tven og pcen før du kobler de sammen. For det første så skjønner ikke skjermkortet/Windows at du har koblet til tven før etter en restart samme hva (det gjelder ihvertfall de skjermkort jeg har hatt). For det andre så slipper du å bekymre deg like mye for å svi av hele tv-utgangen. Det har jeg personlig gjort for et par år siden og det var vel ikke det kuleste jeg har prøvd. (Hele tv-ut brikken på skjermkortet smeltet og det skjedde når jeg koblet sammen tven og pcen mens begge sto på). En mulig grunn til at ting kan gå skeis er at pcen er jorda, mens tven ikke er koblet til jord via strømnettet. En annen grunn kan selvsagt være at tven min er litt "grumpy" Enden på visa er ihvertfall at jeg konsekvent kobler til tv-ut ledningen mens begge deler er slått av ordentlig. Lurte på om ikke det hadde noe med jord å gjøre:) Kan vel ligge en del statisk el. i tv'en... Får prøve meg litt fram
KriB Skrevet 12. januar 2004 Skrevet 12. januar 2004 Med Geforce 3-kortet mitt har jeg koplet sammen TV-maskin flere ganger pr uke i tre år nå uten et eneste problem.
ronndi Skrevet 12. januar 2004 Skrevet 12. januar 2004 kjører dual på en nyere philips 32 ws og ikke noe problem å sette i ledningen mens PCen er på. Har et 9500.
Jon-d Skrevet 12. januar 2004 Skrevet 12. januar 2004 Hvordan kabel bruker du? Jeg har noe av det samme utstyret, men får ikke farger på TV'n... Har bare prøvd med en kabel som er s-video i den ene enden og scart i den endre.
Domino Skrevet 12. januar 2004 Skrevet 12. januar 2004 Actually, jeg har faktisk ødelagt tuneren på to Aiwa VHS spillere ved å koble dem til et Gainward GF2mx kort on the fly. Byttet Aiwa spillerene ut med en JVC og Gainward kortet med et tilsvarende kort fra Asus - og senere et Radeon 9700. Etter det har det fungert fint, men jeg vet ikke om det var VHS-spillerene eller skjermkortet det var noe feil med.
Zaarin Skrevet 12. januar 2004 Skrevet 12. januar 2004 "Har bare prøvd med en kabel som er s-video i den ene enden og scart i den endre." - For at det skal virke så må TVen kunne ta imot s-video signaler på SCARTen. S-video bruker to av de samme pinnene som RGB bruker på SCART, så hvis TVen din ikke kan ta imot S-video så ender du istedet opp med et svart-hvitt bilde.
Jon-d Skrevet 12. januar 2004 Skrevet 12. januar 2004 Det er en Splitter ny Philips 8608 (32" WS)... Er det noen innstillinger som må foretas?
Domino Skrevet 12. januar 2004 Skrevet 12. januar 2004 "Har bare prøvd med en kabel som er s-video i den ene enden og scart i den endre." - For at det skal virke så må TVen kunne ta imot s-video signaler på SCARTen. S-video bruker to av de samme pinnene som RGB bruker på SCART, så hvis TVen din ikke kan ta imot S-video så ender du istedet opp med et svart-hvitt bilde. Mange kort kan også sende compositt signal over s-video utgangen.. Sjekk konfig
Hårek Skrevet 12. januar 2004 Skrevet 12. januar 2004 S-video bruker to av de samme pinnene som RGB bruker på SCART... Du mener nok kompositt, ikke RGB. Det er faktisk en viss fare for at ting kan gå i stykker når man kobler til en PC. Har vært en del innlegg her på forumet om folk som får støt fra å ta på PC'en. Mange tror da et det kommer av jordfeil, men det er ikke tilfelle. Det er slik at powersupply i PC (og andre ting) er konstruert slik at det ligger et potensiale til jord, og dermed til andre elektriske apparater. Har sett dette hos meg selv mange ganger, det kan gnistre kanske mye når man kobler ledninger. Slike gnister kan lett ta knekken på utstyr.
opresterud Skrevet 13. januar 2004 Skrevet 13. januar 2004 Jeg har knerta en SCART inngang på en TV ved kobling i fart... Feilen var mest sannsynlig forskjellig statisk ladning på PC og TV, kom en liten gnist i det jeg plugget kabelen i skjermkortet (var da ellerede koblet til TVen). Resultatet er at bildet på SCART inngangen ruller.... Men sannsynligheten for at dette skal skje tror jeg er særdeles liten, plugger omtrent alltid andre ting til TVen mens den står på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå