Gå til innhold

Lånekassen og sykdom


Anbefalte innlegg

Hei, har dette året slitet mye og har nesten bare vært inne i et mørt rom, flyttet også til Trondheim dette semesteret som har vært. Jeg har prøvd å få kontakt med psykologen min (som jeg hadde timer hos tidligere, og egentlig fortsatt skulle få behandling fra men hadde bare spurt om vi kunne ta det over nett.), og har ringt kontoret flere ganger siden tidlig februar og fikk først tak i psykologen i sent april. Da måtte jeg få henvisning i til noen andre som jeg først får snakket med i sent juni. Jeg har jo ikke vært på skolen eller tatt eksamener. Kan jeg sende skjema til lånekassen om at jeg har vært syk etter jeg får dokumentasjon om dette i juni?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ordne sykmelding og send inn dokumentasjon til lånekassen så fort som overhodet mulig. De er svært vanskelig å ha med å gjøre hvis det kommer inn 'for sent'. Man kan havne utenfor retten til støtte hvis du blir hengende etter. Ingenting der har bakovervirkende effekt. 

Lånekassen sånn sett er nokså ille. 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, vidor said:

Dette er vel noe fastlegen kan hjelpe deg med å dokumentere ?

Etter det du sier bør du vel få omgjort lån til stipend etter det lånekassen selv går ut med ved sykdom;

https://www.lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/sykdom/

tingen er jo at jeg ikke har noen dokumentasjon på at jeg faktisk har vært dårlig. jeg har for det meste ventet på hjelp fra en psykolog jeg fikk tak i på 3 måneder

3 minutes ago, .,. said:

Ordne sykmelding og send inn dokumentasjon til lånekassen så fort som overhodet mulig. De er svært vanskelig å ha med å gjøre hvis det kommer inn 'for sent'. Man kan havne utenfor retten til støtte hvis du blir hengende etter. Ingenting der har bakovervirkende effekt. 

Lånekassen sånn sett er nokså ille. 

Hvordan skal jeg da skaffe meg en sykemelding på dette?

Lenke til kommentar
ØlOgMelatonin skrev (2 minutter siden):

tingen er jo at jeg ikke har noen dokumentasjon på at jeg faktisk har vært dårlig. jeg har for det meste ventet på hjelp fra en psykolog jeg fikk tak i på 3 måneder

Hvordan skal jeg da skaffe meg en sykemelding på dette?

 

Ordne deg en hastetime til fastlegen. Forklar at situasjonen, og at det er lånekassen som trenger dokumentasjon. 

Lenke til kommentar

Psykologer er vel såpass integrert i helsetjenesten at fastlegen kan innhente det som er av nødvendige opplysninger for å dokumentere situasjonen din til lånekassen, i alle fall så lenge du tillater det. Hva som har skjedd de siste 3 mnd kan vel sannsynliggjøres av det psykologen sier og det du har av kontakt(forsøk), være seg mail, telefon, svar fra dem etc

Lenke til kommentar

Fastleger er ikke særlig keen på å tilbakedatere sykemeldinger flere måneder, men du får hvertfall forklart situasjonen og hen vet hva du skal gjøre videre. Bedre enn å bare sitte og gjøre ingenting og la stipendet automatisk gå over til lån. Da blir de vanskeligere å ha med å gjøre :)

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Systemene er ikke designet for at folk er syke, så om man er syk så forventes det nesten at man skal være frisk nok til å ordne det som er i ens egen interesse, så sånn sett er greia litt å aldri bli syk i utgangspunktet ?!?

Det bli jo egentlig litt baklengs

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...