Gå til innhold

Gjøre primærbolig til sekundærbolig i Oslo


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har bodd i Oslo noen år, og skal i løpet av de neste par årene flytte herfra for godt. Boligen vi bor i nå, har en høy latent gevinst, som vi tenker å sikre oss når vi flytter siden den da vil være skattefri. Også spurte samboeren min meg i går, om vi ikke skulle selge boligen vår nå og ta den skattefrie gevinsten, for så å kjøpe en mer utleievennlig bolig i Oslo som vi kan bo i frem til vi flytter fra Oslo, for deretter å eie og leie den ut de neste 10-20 årene. Planen ville vært å kjøpt denne fremtidige utleieboligen som primærbolig nå (med 15% EK), for å senere gjøre den til vår sekundærbolig (egentlig krav om 40% EK i Oslo) når vi flytter og kjøper primærbolig et nytt sted. Såvidt jeg har forstått vil vi da slippe unna med 15% EK på vår utleiebolig i Oslo.

Er det så "enkelt" å omgå 40% EK på sekundærbolig i Oslo? Og er isåfall denne metoden umoralsk? Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker det er en helt legitim måte å gjøre dette på.

Spørsmålet er om du har penger til å beholde leiligheten i oslo om noen år, når du nå er usikker på om du har råd til 40%EK
Hvis du låser all din egenkapital(15%) i leiligheten i oslo, hvordan skal du da få penger til å kjøpe noe utenfor oslo?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...