Gå til innhold

Altibox-utstyr anno 2022, og bruk uten hjemmesentral


Anbefalte innlegg

Har akkurat overtatt en ny bolig med fiber fra Altibox. Forrige eier har lagt igjen noe utstyr: en HET-3012 fibermediekonverter og en ZyXEL EMG5924 «hjemmesentral» (er dette korrekt Altibox-terminologi?). Sistnevnte ser _svært_ gammel ut. Tre spørsmål:

  • Er dette utstyret fremdeles i bruk hos Altibox, eller bør jeg ved tegning av abonnement be dem om nytt utstyr?
  • Jeg er ikke interessert i å bruke «hjemmesentralen», og vil heller kjøre min egen router og wifi-aksesspunkt. Jeg har forstått det slik at jeg har to valg: sette hjemmesentralen i «bromodus», eller bruke en egen switch til å skille up TV-VLANet (som jeg uansett ikke vil bruke) fra resten. Jeg ser at mye av informasjonen om dette har kommentarer fra de senere år som sier ting à la «ting er ikke helt sånn lengre» – har noen mer oppdatert informasjon om sistnevnte løsning?
  • Har jeg forstått det riktig at når hjemmesentralen er i «bromodus», så spiller den i praksis rollen som switch som skiller de to VLAN-ene?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, poffa said:

Er dette utstyret fremdeles i bruk hos Altibox, eller bør jeg ved tegning av abonnement be dem om nytt utstyr?

Tror altdu finner på https://www.altibox.no/privat/kundeservice/hjelp-til-internett/hjemmesentral/ er i bruk.  EMG5924 er vel det de kaller P2812ac, er det ikke?  Den er jo ikke det aller eldste der.  P2812 er enda eldre.  Skader vel ikke å spørre om nytt hvis du vil ha det. 

Er kanskje ikke så dumt selv om du vil bruke eget utstyr.  Med litt flaks kan du få en VMG med en SFP du kan gjenbruke i din egen switch, og en montør til å erstatte mediakonverteren med en liten passiv skjøteboks.  Men det spørs om de vil ha penger for deg.  Kan godt tenkes.

3 hours ago, poffa said:

Jeg ser at mye av informasjonen om dette har kommentarer fra de senere år som sier ting à la «ting er ikke helt sånn lengre» – har noen mer oppdatert informasjon om sistnevnte løsning?

Tror ikke det er noe nytt hvis du bare vil ha Internett.  Det er TV som stadig har endret seg. For Internett splitter du bare ut VLAN 102 og driter i resten.  Om du bruker en switch til det eller et tagget wan-interface på en ruter blir jo ett fett.

 

3 hours ago, poffa said:

Har jeg forstått det riktig at når hjemmesentralen er i «bromodus», så spiller den i praksis rollen som switch som skiller de to VLAN-ene?

Stort sett, ja.  Den har fremdeles et tredje VLAN (100) som den bruker til management og til telefon hvis du har det

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...