Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

bilder av motorsykler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ligger vel under lov om opphavsrett. 

Så vidt jeg husker har eier av nettsidene (altså Facebook selv) gitt seg selv lov til å gjøre som de vil med bildene. Det er så vidt jeg har forstått bare en forenkling for dem selv, de har ikke(meg bekjent) faktisk stjålet eller brukt bilder fra brukere. 

Du som bruker har ikke lov til å ta andre sine bilder og publisere dem selv. Akkurat som at du ikke kan ta bilder fra en offentlig utstilling og henge i stua hjemme. 

Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (På 4.5.2022 den 11.20):

Du som bruker har ikke lov til å ta andre sine bilder og publisere dem selv. Akkurat som at du ikke kan ta bilder fra en offentlig utstilling og henge i stua hjemme. 

Til privat bruk så er det unntak i åndsverkloven (litt avhengig av omstendigheitene). 

Så når det gjeld trådstarters spørsmål så er det også eit spør om kva slags bilder det er snakk om, kva bilda blir brukt til, og om bildet blir kreditert på rett måte. Men det er nok fort ulovleg framstilling av åndsverk å ta bilder frå ei side og publisere på ei anna side. Men trådstarter kan linke til Facebook og liknande sider. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...