4pLaY Skrevet 11. januar 2004 Skrevet 11. januar 2004 Husker du ABBS/MBBS og BBBS systemene? savner du det "intime" milijøet som ble dannet på slike systemer? frykt ikke nå har du sjangsen til og få en nostalgi trip du sent vil glemme! jeg har nemlig satt opp en ABBS med 6 noders telnet 24/7 som du kan nå på disaster.gotdns.org! spre også til dine kjente som kanskje savner BBS tiden
Shimano Skrevet 11. januar 2004 Skrevet 11. januar 2004 (endret) Var med på å drive en Fido BBS for ganske mange år siden - den hadde 75/300 modem og støttet kun en bruker av gangen. Må vel ha vært rundt 1986-87 eller noe. Edit: Telnet'et inn nå - dette bringer tilbake minner ja! Endret 11. januar 2004 av Shimano
diss Skrevet 11. januar 2004 Skrevet 11. januar 2004 åja, bbs var helt konge! ringe opp og greier.. det var tider det! med ascii grafikk
Blacki Skrevet 11. januar 2004 Skrevet 11. januar 2004 huff da! plustligt innser jeg at begynder å bli 'gammel'.... Tider det ja! men det er vel ikke så aktuelt lenger... blir som å prøve et gammelt konge spill. Prøvde meg på Elite for en tid siden på den gammle C64 som jeg har nede i gutterommet i kjellern.. Ble liksom ganske kjipt :cry Morsomt å mimre litt da.
vickers Skrevet 11. januar 2004 Skrevet 11. januar 2004 Husker du ABBS/MBBS og BBBS systemene? savner du det "intime" milijøet som ble dannet på slike systemer? frykt ikke nå har du sjangsen til og få en nostalgi trip du sent vil glemme! jeg har nemlig satt opp en ABBS med 6 noders telnet 24/7 som du kan nå på disaster.gotdns.org! spre også til dine kjente som kanskje savner BBS tiden Hvordan kommer du inn på den?
Bytex Skrevet 11. januar 2004 Skrevet 11. januar 2004 (endret) 4play. Takk for sist! Du hadde en BBS i Amigatida du Det husker jeg, for jeg var cosysop på BBS'n din ei stund. Jeg var ganske eh..høyt oppe i hierarkiet i Norge, som cosys på winterland, bumblebee land, checkpoint og flere andre artigbbs'r som bidro til at Amiga'n døde ut sakte men sikkert pga. kopiering. Og et par amerikanske også husker jeg. Death Row var en av dem. Kommer ikke på hva BBS'n din het i farta. Men husker mange trivelige chats! Det var for øvrig du som skreiv "nekrologen" min til amiga-scenen når jeg forlot det mot slutten av 90-tallet pga. dame. Remember? The golden era...ekstreme telefonregninger og konstant terror fra foreldre om å slutte å ringe så j*vla mye, inkludert trusler om kutting av telefonlinje, konfiskering av modem osv osv.. Ikke så veldig sikker på om jeg vil tilbake dit nå i disse bredbånd-tider Men det er jo artig å se at vi fortsatt finnes ute på dette store elektriske internettet også Til alle de små barna som ikke var gamle nok på begynnelsen av 90-tallet:BBS var fortida's internett. Man kobla seg til "baser" ved hjelp av et telefonnummer, logga inn med brukernavn og passord, og lasta opp/ned filer, chatta med folk i diskusjonsgrupper (noe ala webforum idag). Det var "status" å ha tilgang til de store distribusjonsbasene, for disse var stappfulle av piratkopiert software, og telefonnumrene var svært godt bevoktet fra folk utenfor "scenen". Nettopp for å forhindre at uønskede som politi skulle logge seg inn og sende operatørene i fengsel. Det fantes selvsagt haugevis av lovlige BBS'r også, som baserte seg på spredning av Public Domain programvare (shareware, freeware) og gode diskusjonsforumer. Disse sto ofte i lange lister i databladene før i tida. Telleskrittene gikk hele tida, og det ble ganske dyrt når man først ble hekta på BBS'ing. Man måtte alltid innom alle basene man hadde tilgang til et par ganger om dagen for å sjekke etter nytt stuff, eller svare på meldinger. Systemene var stort sett kommandobaserte, med ASCII/ANSI-grafikk og masse menyer. Man kunne ikke bruke musa til å navigere rundt. Var ikke avhengig av noe slags abonnement hos telenor eller tele2 elns, bare ringte opp telefonnummeret med modem og BBS-programvare. Endret 11. januar 2004 av Bitex
ThoooR Skrevet 11. januar 2004 Skrevet 11. januar 2004 Ahh BBS ja d husker jeg, vi (jeg og fattern) pleide å "surfe" rundt å laste ned diverse ting. Husker at vi hadde en liste over mange BBS er i norge, og vi prøvde flere ev dem. Klart alt dette tok sin tid, vi satt jo tross alt med et 2400 baud modem ! Men arti d var d! favoritt BBS program: Norton Commander (Term95)
4pLaY Skrevet 11. januar 2004 Forfatter Skrevet 11. januar 2004 Morn Bitex =) jeg har noen vage miner fra den tiden :-)! men du var vel cosyop etter jeg hadde gått over til Tempest? hva jeg prøver og bringe tilbake er en ABBS som jeg hadde før den tid .
Bytex Skrevet 11. januar 2004 Skrevet 11. januar 2004 Jau, men jeg husker basen din mens du enda var på ABBS også. Husker og husker, vet hvertfall at jeg brukte den ganske mye for eh..5-10 år siden Se PM.
Onkel Kompost Skrevet 11. januar 2004 Skrevet 11. januar 2004 Ah. BBS. JEg kom vel med på det på slutten av BBSens storhetstid. Hadde ikke noen status eller noe, og vare bare innom og hengte på BBSen til en kamerat av en kamerat (The Nethervoid eller noe slikt, husker faktisk ikke). Ble litt diskuteringer der, og det føreste jeg gjorde var å irritere folk som debatterte med meg ved å slette quotemarkerne deres (>) siden jeg synes det så så uhyggelig uryddig ut. Dette var dog ingen BBS med piratsoftware såvidt jeg kan huske. Men en del av brukerne på den BBSen var innom en annen beryktet BBS fra Sotra. En som ble titt og ofte nevnt i avisene. Shadowettellerannet tror jeg...
v0id Skrevet 11. januar 2004 Skrevet 11. januar 2004 Skal det ikke være mulig å registrere seg på nytt, slik at man kommer inn? Er den bare for eksisterende brukere? Før man rekker å svare på om man skal registrere seg, logge ut eller skrive inn navnet på nytt, hopper den til innloggingen igjen..
4pLaY Skrevet 11. januar 2004 Forfatter Skrevet 11. januar 2004 vOid: Det er absolut mulig og regge seg igjenn men jeg kan tenke meg du prøver med Putty på Win eller under Linux? på begge de to blir det køddd med backspace! er du på Win anbefaler jeg SecureCRT som også har ansi emulering du kan skru på og få hele feelingen ;-) er du på linux må du gjøre litt forandringer.
aldrimerforum Skrevet 11. januar 2004 Skrevet 11. januar 2004 (endret) Husker BBS tida jeg og ja.. Men var bare å trykkte litt på ( var rundt 10 år eller no slikt ). var fattern som drev med det. Husker ikke hva den het.. Endret 11. januar 2004 av TorgeirS
Judaz Skrevet 11. januar 2004 Skrevet 11. januar 2004 Dette var skikkelig digg :-) Har mange ganger savnet det gamle bbs-miljøet, de tekstbaserte spillene og alt annet som hørte med. Bra jobba, kommer til å være fast gjest på bbs'n fra nå av. Det er vel ikke mange andre som er operative lenger? - Judaz -
Judaz Skrevet 11. januar 2004 Skrevet 11. januar 2004 Prøvde OPEN kommandoen, men her lå det ikke særlig mye enda. Savner gamle spill som f.eks. Legend of the Red Dragon, men disse kan kanskje ikke kjøres under ABBS? - Judaz -
vickers Skrevet 11. januar 2004 Skrevet 11. januar 2004 Jeg husker det var en base her i Bergen som het Yankee Rose. Eller noe slikt. Vi måtte jo ringe lokalt for å ringe utenfor fylke kosta flesk den tida.
WeeR Skrevet 11. januar 2004 Skrevet 11. januar 2004 BBS ja, om jeg savner det noe særlig, nja Synes det er bra vi har kommet lenger for å si det sånn, men det var mye morro
4pLaY Skrevet 11. januar 2004 Forfatter Skrevet 11. januar 2004 (endret) Det er endel andre BBSer også igjenn har jeg funnet ut! det er vel ca 10/15 igjenn tro det eller ei :-) ang Doors osv så er bbsen nettop startet igjenn så slike ting kommer har folk ideer og tips er det bare og bruke forumet på bbsen og si ifra. Endret 11. januar 2004 av 4pLaY
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå