Gå til innhold

Fire leverandører i finale til hurtigbåtkonkurranse [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes ikke linkene i artikkelen gir en god beskrivelse av løsningene de fire nå konkurrerer med. Dette må TU klare å presentere bedre.

Hvis det nå kun er batterielektriske løsninger igjen i denne konkurransen, så synes jeg det er positivt. Hydrogenbaserte drivstoff kan sikkert være aktuelle for havgående ruter, men for disse kystrutene med god tilgang på havner for mellomstopp så er det nok best å gå helelektrisk, med mellomlading eller batteribytte for de lange rutene.

Noen små "take me home" dieselmotorer må de gjerne ha for å bli godkjent (ihvertfall har den såkalt "fullelektriske" Rygerelektra det ),  så rent formelt er det vel gjerne hybrider, men uten at det har noen særlig betydning for utslipp.

https://www.rodne.no/wp-content/uploads/2020/04/Rygerelektra_innvendig.pdf

Endret av J-Å
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Sjørøver said:

Såkalt? Er den Ikke fullelektrisk?

Det er vel et definisjonsspørsmål kanskje. Men siden tegningen viser to dieselaggeregater (Volvo Penta D7A TA ?) og en 2000 liter F.O.tank, så vil jeg kalle det en seriehybrid løsning. 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):

Det er vel et definisjonsspørsmål kanskje. Men siden tegningen viser to dieselaggeregater (Volvo Penta D7A TA ?) og en 2000 liter F.O.tank, så vil jeg kalle det en seriehybrid løsning. 

Det er nødløsning. Brukes når den skal forflyttes langt uten lademuligheter, feks til verksted. Den lader med over to megawatt, så det er ikke behov for noe særlig diesel i hverdagen. Mye mer komfortabelt uten også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Sjørøver said:

Det er nødløsning. Brukes når den skal forflyttes langt uten lademuligheter, feks til verksted. Den lader med over to megawatt, så det er ikke behov for noe særlig diesel i hverdagen. Mye mer komfortabelt uten også. 

OK, sikkert bra å ha den muligheten. Men det er tydeligvis viktig å fremstå som fullelektrisk, for disse aggeregatene er omhyggelig redigert ut av alle spesifiksjoner og leverandørlister (hvor til og med leverandør av vindusviskere er med).

Denne 2MW ladeløsningen, kjenner du til om det er DC fra land, eller om likeretting skjer ombord?

https://maritimt.com/nb/batomtaler/rygerelektra-042020

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...